ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Розуменко Ірина Сергіївна
Вчитель зарубіжної літератури
Високобайрацький НВК

Сучасний урок літератури… Яким він має бути – це питання задають собі вчителі практики, і методисти-науковці. Насамперед, це урок, побудований з урахуванням вимог сучасної школи, він повинен відповідати завданням виховання юної особистості. Тобто сучасний урок літератури – це засіб формування соціально компетентної особистості учня, здатної поціновувати явища класичного та сучасного мистецтва. Відомий в Україні методист  Н. Волошина стверджує: «Урок літератури сьогодні – це витвір мистецтва, в якому присутні і краса, і натхнення думки, і радість пошуків, створені спільними зусиллями учня і вчителя» [3,C.9].
Вдало вписуються у структуру уроку елементи довгострокових   проектів: дослідницьких та інформаційних, які особисто я використовую у вигляді випереджувальних завдань, для створення проблемних ситуацій у ході вивчення нового матеріалу та як підсумок на етапі закріплення, систематизації й узагальнення знань. На уроках доцільно  ставити перед учнями ключові (не мають конкретної відповіді) тематичні та змістові запитання, об’єднувати  у групи та розподіляти ролі [1, C.12]. Ось деякі питання, які допоможуть учням краще зрозуміти та засвоїти навчальний матеріал:
-       Хто автор «Одіссеї» та «Іліади»?
-       Що подарувати Пушкіну?
-       Які таємниці розкриває  персько-таджицька лірика?
-       Чому рукописи не горять?( за романом Булгакова «Майстер і  Маргарита»)
Результатом роботи над проектом можуть бути презентації, публікації, афіші, плакати, листівки, візитні картки героїв  тощо. Створення проектів  вимагає від учнів вмінь аналізувати, порівнювати, інтерпретувати, оцінювати факти, події та літературні тексти. Це дає змогу дітям творчо пов’язати між собою різні аспекти теми, відчувати та здійснювати взаємозв’язки з іншими навчальними предметами та їх особистим досвідом.
   Така діяльність спонукає дітей до:
-       розвязання учнем, або групою учнів будь-якої проблеми;
-       виконання творчих проектів;
-       інтегрування знань, умінь різних наук;
-       розвитку пізнавальних навичок учнів;
-       вміння орієнтуватися в інформаційному просторі;
-       формування навичок креативного мислення.
Використовуючи педагогічну технологію особистісно-зорієнтованого навчання, головною умовою ефективності якої є використання таких методичних підходів, які передбачають позицію учня як активного співтворця уроку, я  прагну залучити учнів до активної співпраці зі мною на уроці.
Досить часто на своїх уроках використовую мультимедійні технології, які створюю як я сама, так і учні.
Наприклад, при вивченні біографії Фрідриха Шиллера про факти з його життя і творчості учні дізнаються із слайдів презентації, а потім їх коментують, доповнюють знаннями з підручника. Перевіряється робота за допомогою літературного диктанту або ж  вікторини «так» чи «ні»[2, C.43].
    У п’ятому класі вивчається твір «Пригоди Тома Сойєра» Марка Твена. Діти з великим бажанням та інтересом вивчають його. Тому вважаю доцільним познайомити учнів з містечком, в якому жив Марк Твен, показати будинок, в якому пройшло дитинство письменника, будинок дівчинки, в яку закохався маленький Семюель, річку Міссісіпі, бо, зрештою, всі ці місця і краєвиди автор перенесе у «Пригоди…», а дехто з рідних і знайомих стануть прототипами героїв  повісті.
     Часто на уроках учні мають змогу переглядати уривки з фільмів за творами відомих письменників. Це дає їм змогу глибше проникнути у  події, проаналізувати дії і вчинки  персонажів, визначити свою позицію щодо екранізації (В. Шекспір «Ромео і Джульєтта»). Перегляд також супроводжується завданнями. Найбільш поширені:
- Які події передували даному моменту і які будуть далі?
- Чи співпадають ваші уявлення про героїв з авторськими?
- Які риси зовнішності героя взяли до уваги творці фільму?
- Чи правильно у фільмі передано інтер’єр, опис природи, костюми героїв?
Спостерігаючи та аналізуючи результативність впровадження інтерактивних технологій у навчальний процес можна побачити, що постійне застосування інтерактивних технологій при вивченні предмета, значно підвищує рівень навчальних досягнень учнів.
Таким чином інтеграція інноваційних технологій на уроках світової літератури допомагає:
-       адаптувати учня до умов сучасного життя;
-       формувати здатність самостійно оволодівати знаннями, творчо мислити;
-       застосовувати інформацію у власному житті;
-       формувати ключові компетентності.

Список використаної літератури:

1.     Бусел С.В. Методична скарбничка // Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 3.
2.     Демчук О.В. Життєпис письменника: Конспекти нестандартних уроків. – К.: Педагогічна преса, 2002. – 192 с.
3.     Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах. Підручник. – К.: Вища школа, 2007. – 415 с.


Немає коментарів:

Дописати коментар