ВИКОРИСТАННЯ ВЧИТЕЛЕМ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ЛІТЕРАТУРНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
Вікторія Гавриленко,
вчитель початкових класів
Високобайрацького НВК

         В тезах йдеться мова про активне  використання вчителем інноваційних технологій для формування літературних компетентностей  учнів на уроках української мови та літератури у початкових класах, з використанням проблеми "Впровадження сучасної концепції ефективного навчання здорового способу життя  і безпечної життєдіяльності учнів із застосуванням інноваційних та інформативно - комунікаційних технологій навчання", над якою працює вчитель вже п`ятий рік.

         Курс української мови - важливий складник загального змісту початкової освіти, оскільки мова є не тільки окремим навчальним предметом, а й основним засобом опанування всіх інших шкільних дисциплін. А курс "Літературне читання" - органічний складник освітньої галузі "Мови і літератури". Його основною метою є розвиток дитячої особистості засобами читацької діяльності, формування читацької компетентності молодших школярів, яка є базовою складовою комунікативної і пізнавальної компетентностей, ознайомлення учнів з дитячою літературою як мистецтвом слова, підготовка їх до систематичного вивчення курсу літератури в основній школі.
          У процесі навчання відбувається становлення і розвиток якостей дитини - читача, здатної до самостійної читацької, творчої діяльності; здійснюється її мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток, формуються морально - естетичні уявлення і поняття, збагачуються почуття, виховується любов до мистецтва слова, потреба в систематичному читанні.
         Навчальний предмет "Літературне читання" - багатофункціональний .
Уміння і навички - складник читацької компетентності, вони формуються на уроках літературного читання, мають не лише предметний, а й загальнонавчальний характер, є засобом вивчення практично всіх навчальних предметів, забезпечують їх подальше засвоєння у наступних ланках загальноосвітньої школи.
         Формування читацької компетентності учнів обов`язково здійснюється з використанням міжпредметних зв`язків.
         Щоб навчання учнів було цікавим та ефективним, а знання міцними - я в своїй роботі широко використовую інноваційні та ІКТ- технології навчання із впровадженням сучасної концепції ефективного навчання здорового способу життя і безпечної життєдіяльності учнів початкових класів.
         Як вчитель початкових класів і класний керівник я дуже велику увагу приділяю впровадженню сучасної концепції ефективного навчання здорового способу життя і безпечної життєдіяльності учнів тому, що глибоко усвідомлюю значимість повноцінного здоров`я для дитини, а також золоту істину, що тільки здорову дитину можна гарно навчити і виховати.
         В останні роки спостерігаю систематичне перевантаження учнів. То ж вчителі повинні володіти психозбережувальними і здоров`язбережувальними технологіями. Організація освітнього процесу на уроці має здійснюватися відповідно до цих технологій і розуміння того, якою ціною досягаються позитивні освітні результати.
         Саме тому у своїй педагогічній роботі широко використовую і застосовую досвід роботи вчених, педагогів, психологів. Зокрема, керуюся досвідом роботи методиста кафедри психології КОІППО ім. Василя Сухомлинського Вікторії Вікторівни Павлюх. Під час проведення уроків літературного читання, української мовита позакласних заходів із даних предметів постійно використовую слідуючі інтерактивні вправи - руханки, ігри та фізкультхвилинки, тренінги та елементи ранкових зустрічей, які сприяють підняттю їхнього настрою та вихованню позитивних людських якостей, заохочують до продуктивної праці:
1. Вправи - руханки :
"Намалюй те явище природи , з яким ти себе порівнюєш",
"Галерея",
"М`яч"(сказати своє побажання товаришеві),
"Розкрий поняття асоціативний кущ",
"Лякалочка",
"Вірьовочка",
"Мої ніжки",
"Мікрофон".
2. Ігри : "Тітонька з Бразилії" , "Як покращити своє здоров`я".
3. Фізкультхвилинки: "Австралійський дощ", "Масаж".
4. Комплекс вправ для зняття втоми з очей і покращення зору.
5. Дихальні вправи.
6. Імітаційні вправи .
7. Віршовані фізкультхвилинки.
8. Перегляд мультфільмів українською.
9.Розвивальні картки .
10. Елементи казкотерапії.
11. Елементи мнемотехніки.
12. Уроки доброї поведінки.
13. Пальчикові та язичкові вправи.
14. Фільм "Для чого вивчають українську?"
15. Дидактичні ігри :
       "Можна - не можна", "Лабіринт", "Хвости","Зберіть слова",  "Знайди другу
половинку",  " Так чи ні?",  "Театр", "Хто швидше?", "Світлофор" .
16. Складання діалогів "Розмова по телефону" , "Виклик рятувальних служб".
17. Інсценізація вивчених творів.
18. Складання пам`яток .
19. Практичні роботи .
20. Робота над літературними творами .
21. Робота з  прислів`ями , приказками, лічилками, мирилками.
22. Створення плакатів, колажів та малюнків за вивченими творами .
23. Словникова скарбничка ( з попереднім виведенням правила).
24. Сюжетно - рольові ігри .
25. Складання малюнкових планів до вивчених творів .
26. Відгадування загадок (вправа "Комора здоров
`я") .
         Аналізуючи досвід використання ІКТ на уроках літературного читання та української мови в початкових класах, можна зробити висновки: використання інформаційно- комунікативних технологій дозволяє забезпечити позитивну мотивацію навчання; проводити уроки на високому естетичному і емоційному рівні(музика, анімація); забезпечити високий ступінь диференціації навчання; підвищити обсяг виконуваної  на уроці роботи в 1,5 - 2 рази; удосконалити контроль знань; раціонально організувати навчальний процес. підвищити ефективність уроку; формувати навички справді дослідницької діяльності; забезпечити доступ до різних довідкових систем, електронних бібліотек. інших інформаційних ресурсів.
         Використання інтерактивних форм навчання допомагає мені співпрацювати з усім класом, з кожним учнем  і учням між собою.
Інтерактивне (взаємодіюче) навчання: дискусіяз "відкритою відповіддю"; групові форми навчання; робота в малих групах; інтерв`ювання; генерація ідей за допомогою "мозкової атаки"; розробка власних проектів; активні громадські дії( листи, звернення, листівки, плакати. реклама, виступи - звернення до учнів).
         Серед інтерактивних методів навчання віддаю перевагу "криголамам", побудові асоціативного куща, читанню із зупинками, модельному уроку, грі "Так - Ні", методу "Круглого столу", методу "Ділової гри", дослідницькому методу, проблемному методу, методу "Розкрий поняття"Асоціативний ряд"", діаграмі Венна(спільні та відмінні ознаки), таблицям ЗХВ(З-знаємо, Х - хочемо, В- вивчили),дискусійній шкалі "Так - Ні", складанню малюнкового плану за прочитаним твором, оціни свою діяльність на уроці, сходинки.
         Інтерактивні технології навчання відіграють важливу роль у сучасній освіті. Їх перевага у тому, що учні засвоюють всі рівні пізнання: знання, розуміння, застосування, оцінка. В класі збільшується кількість учнів, які свідомо й самостійно засвоюють навчальний матеріал.

         Інноваційні та ІКТ - технології навчання дають змогу перетворити школяра  із пасивного об`єкта навчання і виховання в активного учасника оволодіння знаннями, де на першому місці  стоїть думка і жива творчість...

Немає коментарів:

Дописати коментар