ВИКОРИСТАННЯ  ІНФОРМАЦІЙНО-КОМПЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ СЛОВЕСНОСТІ
Козаченко Інна Василівна
Вчитель української мови, літератури, зарубіжної літератури Гаївської ЗШ І-ІІ ступенів

Сучаcний урок неможливий без використання інформаційних та телекомунікаційних технологій. Особливо це стосується предметів філологічного циклу, тому що саме вони формують в учнів цілісну картину світу.

Використання інформаційних технологій  інтенсифікує передачу інформації:
·  значно розширює ілюстративний матеріал;
·  створює проблемні ситуації;
·  підсилює емоційний фон навчання;
·  формує навчальну мотивацію;
·  диференціює та індивідуалізує навчальний процес;
·  матеріал, що пропонується учням, запам’ятовується набагато краще, ніж на   
традиційних уроках і забезпечує більш високий рівень засвоєння предмета.

Використання ІКТ на уроках словесності дозволяє  зробити урок сучасним, яскравим, насиченим. Комп’ютер забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної  обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає можливість покращити якість навчання.   
Уроки з використанням комп’ютерних систем не можуть замінити вчителя, а, навпаки, роблять спілкування з учнями більш змістовним, індивідуальним, діяльним. При цьому у школярів розвивається зорова, слухова, образна пам’ять, акцентується увага на важливих об’єктах та їх взаємозв»язках.  
На жаль, далеко не всі сільські школи оснащені автономною комп’ютерною системою, під»єднаною до мережі Інтернет, проте використання індивідуального комою»тера  чи ноутбука суттєво скорочує час на пояснення нового та закріплення вивченого матеріалу. Різноманітність форм роботи учнів на уроці у поєднанні з демонстрацією відеоряду та multimedia- матеріалів створює у дітей емоційний підйом, підвищує інтерес до предмета за рахунок новизни його подачі, знижує втомлюваність учнів.       
Спектор можливостей використання комп’ютера на уроках широкий та доволі різноманітний.
Кольорові малюнки та фото дозволяють розширити ілюстративний ряд, надати йому більш емоційну забарвленість, наблизити до реального життя. Використання слайд-шоу при поясненні нової теми уроку дає можливість більш наочно проілюструвати новий матеріал, привернути увагу учнів.   
Відеофрагменти, що за допомогою комп’ютера візуалізуються та демонструються в ході уроку, дають можливість створити проблемну ситуацію, тим самим привернувши увагу учнів до теми заняття. Такі уроки проходять надзвичайно цікаво.
Цей вид роботи вимагає попередньої підготовки та перевірки наявності та доступності необхідних матеріалів.
За допомогою програми Microsoft Power Point створюю тематичні презентації, в яких використовую ілюстрації, фотографії, відеофрагменти, аудіозаписи, музичний супровід. Все це дозволяє задіяти максимальну кількість систем сприйняття інформації школярів та збільшити відсоток засвоєння матеріалу на уроці.
Сучасні комп’ютерні технології дозволяють за потреби швидко повернутись в будь-яку попередню частину презентації, що допомагає у засвоєнні навіть дуже складних тем. Варто зазначити, що мультимедійні презентації є найбільш ефективною формою подачі матеріалу як з мови, так і літератури. Їх можливо використовувати на всіх етапах уроку. До створення тематичних презентацій долучаю учнів. З презентацією, що створена учнем знайомлюсь заздалегідь, чітко обмежую час показу, обмірковую варіанти роботи: питання та завдання учням. У подібних анімаціях за рахунок синхронізованого звукового супроводу, можливе кваліфіковане пояснення з необхідними візуальними акцентами. За потреби, сам вчитель в ході демонстрації може робити необхідні пояснення та розставляти акценти для покращення засвоєння матеріалу.
На етапі закріплення отриманих знань використовую тестові та теоретичні варіанти запитань, створених на основі комп’ютерних моделей та презентацій, які використовувались на попередніх заняттях. В цьому випадку продумую ефективну і прозору, зрозумілу для учнів, систему оцінювання результатів їх роботи. Ознайомлюю з нею учнів до початку виконання завдань.
Також в педагогічному процесі використовую ресурси програми Microsoft Publisher. Працюючи в ній, учні створюють буклети про письменників, літературну епоху, художній твір, навіть про мовні теми. 
Робота з програмами-тренажерами дозволяє закріпити знання і вміння учнів орієнтуватись в тій си іншій темі. Виконання такої роботи дозволяє крім закріплення знань і вмінь значно скоротити час практичної частини.      
Використання віртуальних екскурсій дає змогу значно розширити кругозір дитини і полегшує розуміння оточуючого середовища, в яких жив письменник та проблем. Які його хвилювали.
Окремо слід зазначити використання даних всесвітньої мережі Інтернет, особливо при підготовці науково-дослідних робіт, олімпіад та конкурсів різних рівнів. Для зручності роботи я створила каталог сайтів (адреса та тематика), зміст яких максимально відповідає програмі з мови та літератури. Це значно полегшує пошук необхідної інформації. Окремим учням пропоную зробити огляд сайтів, які висвітлюють певну мовну чи літературну проблему та написати рецензію чи виступити з доповіддю перед класом. Або зайти на певний сайт, ознайомитись з необхідним матеріалом та виконати поставлене завдання з використанням отриманої інформації з веб-ресурса.
 На мою думку, спосіб навчальної діяльності, коли вдало підібрана традиційна технологія викладання гармонійно поєднана з комп’ютерною, приведе до найбільшої оптимізації і ефективності процесу перенесення знань вчителя на рівень сприйняття учня. Вважаю, що використання комп’ютерних технологій у викладанні філологічних дисциплін дозволить максимально ефективно розподіляти час занять, досягати набагато кращих результатів навчання, скорочувати витрати закладу на матеріально-технічну базу, а також відповідати формам та методам викладання, які використовуються в передових країнах світу. На сучасному етапі інтеграція комп’ютерних технологій в педагогічний процес відкриває широкі можливості для його подальшого удосконалення та розвитку


Немає коментарів:

Дописати коментар