Використання
інтернет-ресурсів на різних типах та етапах уроків української та зарубіжної літератури
Будулатій Людмила Миколаївна,
вчитель української мови та літератури
Грузьківського НВК
У даній статті іде мова про використання
інтернет-ресурсів на різних типах та етапах уроку української та зарубіжної
літератури, що дає змогу зацікавити учнів самостійним пошуком різних
джерел інформації, розвивати їх творчі здібності, критичне
мислення, вміння аргументовано, розлого й образно висловлювати свої
думки. Адже у сучасному інформаційному просторі дана технологія є актуальною.
Ця ідея допомагає підняти на новий рівень освоєння
навчального матеріалу.
Традиційна класно-урочна система зорієнтована на трансляцію знання від
учителя до учня. Використання електронних ресурсів у навчально – виховному
процесі дозволяє перейти від навчання, в основі якого — інформація, почута з
вуст викладача або прочитана в підручнику, до навчання через сприйняття
інформації з електронних ресурсів, Інтернету, навколишнього середовища тощо. На
будь-якому уроці вчитель, оперуючи різноманітними цифровими навчальними
ресурсами, може організувати дослідницьку діяльність учнів, зорієнтувати в
індивідуальному пошуку інформації, навчити оцінювати надійність різних
інформаційних джерел, створювати власні електронні продукти (малюнки,
мультимедійні презентації, електронні моделі).
Електронні ресурси мають такі основні можливості: комп’ютерна
візуалізація навчальної інформації про об’єкти або закономірності явищ як
таких, що реально відбуваються, так і «віртуальних», вони дозволяють
здійснювати інтерактивний діалог; керувати реальними та віртуальними об’єктами,
явищами, процесами. Використання
інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та
літератури, світової літератури залежить від певних чинників: потреби
конкретного уроку, освітньої мети, рівня володіння різними програмами.
У своїй практиці педагоги використовують ІКТ для пояснення нового
матеріалу,контролю знань учнів, організації самостійної роботи учнів на уроці
та вдома, організації пізнавального дозвілля учнів, розвитку творчої активності
учнів, їх навичок роботи з програмним забезпеченням та публічного представлення
результатів своєї діяльності. Використання
ІКТ дозволяє організовувати урокиукраїнської
мови і літератури, світової літератури
таким чином, що взаємодія між суб'єктами процесу навчання стає невід'ємною
рисою пізнавального процесу на уроці. ІКТ дозволяють розробляти і застосовувати
принципово нові засоби інформаційної взаємодії між учнями.
Уроки
– лекції. Інформаційно-комунікаційні технології на цьому
типі уроку роблять лекцію більш ефективною і активізують роботу класу.
Презентація дозволяє упорядкувати наочний матеріал, залучити суміжні літературі
види мистецтва. На великому екрані можна ілюстрацію показати фрагментами,
виділивши головне, збільшивши окремі частини, ввести анімацію, колір.
Ілюстрацію можна супроводити текстом, показати її на тлі музики. Дитина не
тільки бачить і сприймає, вона переживає емоції. Л.С. Виготський, основоположник
розвивального навчання, писав: "Саме емоційні реакції повинні скласти
основу виховного процесу. Перед тим, як повідомити те чи інше знання, вчитель
повинен викликати відповідну емоцію учня і подбати про те, щоб ця емоція
пов'язувалася з новим знанням. Тільки те знання може прищепився , яке пройшло
через почуття учня ".У середній ланці презентація дозволяє навчити
створювати опорні схеми і конспекти в більш комфортному комунікативному режимі
(тези оформляються на слайдах, є зразок створення опорних положень лекції для
учнів). Проблемний характер лекції може здаватися не самим учителем (проблемне
питання), а самостійно усвідомлюється учнями в ході роботи з різними
матеріалами: портрет, карикатура, полярні критичні оцінки і т.д. Форма
презентації дозволяє естетично розташувати матеріал і супроводжувати слово
вчителя медіаметафорами на всьому просторі уроку.Презентація до уроку - лекції
може створюватися самим учителем або на основі невеликих учнівських
презентацій, що ілюструють їхні доповіді і повідомлення. Під час такого уроку
учні обов'язково ведуть записи у своїх робочих зошитах. Тобто ІКТ не скасовують
традиційну методику підготовки і проведення такого типу уроку, але в певному
сенсі полегшують і актуалізують (роблять практично значущими для учнів) технологію
його створення.
Урок аналізу тексту. Однак не тільки лекції можна проводити з мультимедійною підтримкою, а й
уроки аналізу тексту. На такому уроці презентація дозволяє реалізувати
інтегративний підхід до навчання. Інтерпретуючи художній текст, учень може і
повинен бачити різноманітність трактувань образів і тем. Залучення фрагментів
вистав, кінофільмів, опер, різних ілюстрацій, доповнених витягами з
літературознавчих робіт, дозволяє створити проблемну ситуацію, вирішити яку
допомагає спільна робота на уроці. Проблемно-дослідне
навчання стає провідним на таких уроках. На слайдах розміщується не тільки
додатковий матеріал, але й формулюються завдання, фіксуються проміжні та
підсумкові висновки. На відміну від уроків-лекцій презентація не просто
супроводжує слово вчителя, а є до певної міри інтерпретацією літературного
тексту. Візуальні образи презентації по суті розраховані на розвиток
співтворчості читача. Зіставляючи відео-або аудіо-ілюстрації, учень вже
аналізує текст (прийом прихованого аналізу тексту).
Вибір з низки запропонованих ілюстрацій, найбільш адекватно відображає
авторську точку зору, - це, на мій погляд, ще один прийом, спрямований на
розвиток відтворення уяви (як в середньому, так і в старшому ланці). У
презентації можуть бути використані дитячі ілюстрації і традиційні способи
роботи з ними ( зіставлення з текстом, опис по ілюстрації, захист ілюстрацій).
Оформлення презентації до уроку аналізу тексту має бути більш ретельним. Фон
може бути витриманий в кольоровій гамі тексту, показуючи наочно
функціональність цвітопису. Музичний супровід також повинен працювати на
глибину осягнення тексту. Композиція презентації може відображати своєрідність
композиції твору (антитеза, рамкова композиція, асоціація).
Необхідно пам'ятати, що на уроці аналізу тексту головною завжди залишається
робота з текстом, а ІКТ лише урізноманітнюють методи, прийоми і форми роботи,
які розвивають різні сторони особистості учня, допомагають досягти цілісності
розгляду твори в єдності змісту і форми, побачити змістовність, смислове
значення кожного елемента форми.
Узагальнюючі уроки. За допомогою презентації можна підготувати й узагальнюючі уроки. Завдання
такого типу уроку - зібрати всі спостереження, зроблені в процесі аналізу, в
єдину систему цілісного сприйняття твору, але вже на рівні більш глибокого
розуміння; вийти за межі вже порушених проблем, емоційно охопити весь твір.
Вирішити ці завдання і дозволяють ІКТ, створивши якусь візуальну метафору
твору, з'єднавши емоційно-художній і логічний види творчої діяльності учнів на
уроці. Схеми, таблиці, тезове розташування матеріалу дозволяють заощадити час
і, найголовніше, глибше зрозуміти твір. Крім того, висновки та схеми можуть
з'являтися поступово, після обговорення або опитування учнів. Учитель завдяки
презентації може весь час контролювати роботу класу. У перерахованих типах
уроків презентації створені вчителем, проте, як говорилося вище, учень теж може
брати участь у створенні презентації. Сам учень може бути автором
уроку-презентації, який стає його підсумковою роботою по темі або курсом,
творчим звітом про результати дослідницької роботи.
Отже, завдяки поєднанню традиційних педагогічних
технологій та ІКТ вдається значно ефективніше розвинути і примножити природні
здібності учнів і педагогів. Використання ІКТ у навчанні української та зарубіжної
літератури
зумовлює появу нових навчальних цілей та необхідність оновлення змісту
мовно-літературної освіти. ІКТ дозволяють досягти високих результатів
навчальної діяльності, забезпечити для кожного учня формування і розвиток
власного освітнього шляху. Безмежність педагогічних можливостей для
індивідуалізації і диференціації навчального процесу, його адаптації до
індивідуальних особливостей учня , розширенням простору інноваційної
педагогічної діяльності.
Використана література:
1.Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід,
перспективи / Ред. В.М. Мадзігон та Ю.О.Дорошенко. – К.: Наукова думка, 2003.
2.Освітні технології: Навчально-методичний посібник / О.М.Пєхота,
А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін.; за заг. ред. О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К.,
2001.
3.Сороко Н.В. Реалізація діяльнісного підходу при комп’ютерному навчанні в
умовах оновлення мовної освіти в Україні // Засоби і технології єдиного
інформаційного освітнього простору: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю. Бикова,
Ю.О.Жука. – К.: Атіка, 2004.
Використання ІКТ на уроках літератури (а саме використання комп'ютерного обладнання, програмного забезпечення) - вимога часу.Звичайно, комп’ютер не повинен замінювати живого слова, адже слід пам’ятати, постійним компонентом у процесі літературної освіти школярів залишається літературний текст та діалог, організований учителем, та саме використання ІКТ дає змогу зробити урок літератури значно ефективнішим.
ВідповістиВидалитиТак, завдяки поєднанню традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається значно ефективніше розвинути і примножити природні здібності учнів і педагогів.
ВідповістиВидалитиСпонукання до пошуково-дослідницької роботи, розвиток творчих здібностей та критичного мислення, вміння образно та змістовно висловлювати свої думки - це важливі й актуальні напрямки роботи учителя-словесника. Дякуємо за статтю.
ВідповістиВидалитиДякую. Так, можливості вчителя-словесника для формування критичного мислення учнів - безмежні.
ВідповістиВидалити