ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ МЕДІАКУЛЬТУРИ НА УРОКАХ
УКРАЇНСЬКОЇ СЛОВЕСНОСТІ
Світлана Поліщук, учитель української мови та літератури
Високобайрацького НВК
У статті висвітлено проблеми стану медіа-освіти в Україні та формування медіа-культури молодого покоління через впровадження Інтернет-технологій
на уроках української літератури.
Стрімкий
розвиток у сучасному світі інформаційно-комунікаційних технологій та системи
мас-медіа нагально потребує
цілеспрямованої підготовки особистості до
вмілого і безпечного користування ними. На взаємодію з різноманітними медіа (преса, радіо, кіно, телебачення, Інтернет)
припадає вагома частка вільного часу всіх громадян України, чим зумовлюється їх
значний вплив на всі верстви населення, передусім дітей і молодь. Медіа потужно,
але разом з тим і суперечливо впливають на освіту молодого покоління. Відтак
постає гостра потреба в розвитку
медіа-освіти, одне з головних завдань якої полягає в запобіганні вразливості
людини до медіа-насильства і медіа-маніпуляцій, втечі від реальності в
лабіринти віртуального світу, поширенню медіа-залежностей. У багатьох країнах
медіа-освіта функціонує як система, що стала невід’ємною частиною, з одного
боку, загальноосвітньої підготовки молоді, з другого – масових інформаційних
процесів. На жаль, в Україні медіа-освіта досі залишається фрагментарною і
здійснюється переважно стихійно з ініціативи ентузіастів, педагогів-новаторів
за явного браку інтеграції цих зусиль в ефективну медіа-освітню систему.
На особистісному рівні медіа-культура означає
здатність людини ефективно взаємодіяти з мас-медіа, адекватно поводитися в
інформаційному середовищі. Адже медіа сьогодні по суті є засобом засвоєння світу в його
комунікативних, інтелектуальних, психологічних, художніх та багатьох інших
аспектах. Медіа-освіта широко використовує кращі
досягнення різних форм сучасного мистецтва (образотворчого, музики, художньої
літератури, кіно, фольклорних практик, тощо), що допомагає розкритися багатству індивідуального світу дитини під час
навчально-виховного процесу. Разом з тим головне завдання
вчителя – це пробудження та розвиток інтересу. Адже інтерес
– рушійна сила пізнання та навчання. Отож, необхідно
створити нові технічні умови
навчання. Тому звертаємо увагу на
використання новітніх інформаційних
технологій на уроках української літератури.
Широке застосування мультимедійних технологій здатне
різко підвищити ефективність уроку.
Мультимедійні технології, є на
сьогоднішній день найбільш "модним" напрямом використання
інформаційно-комп’ютерних технологій в сфері освіти. В широкому
сенсі "мультимедіа" означає спектр інформаційних технологій, що
використовують різноманітні програмні та технічні засоби з метою найбільш
ефективного впливу на користувача. Завдяки застосуванню в мультимедійних
продуктах і послугах одночасної дії графічної, аудіо і візуальної інформації ці
засоби володіють великим емоційним зарядом і активно включають увагу
користувача. Експериментально
доведено, що при
усному викладі матеріалу за хвилину слухач сприймає і здатний обробити до
однієї тисячі умовних одиниць інформації, а при "підключенні" органів
зору до 100 тисяч таких одиниць. Тому абсолютно очевидна висока ефективність
використання в навчанні мультимедійних засобів.
Мультимедійні продукти представляють широкі можливості на уроках літератури: одночасне використання декількох каналів сприйняття учня в процесі навчання; візуалізація абстрактної інформації за рахунок динамічного представлення процесів; використання міжпредметних зв’язків; охоплення усіх учасників навчального процесу; інтерактивність навчання; розвиток інтелектуального потенціалу школяра; системність і структурно-функціональна зв’язаність представлення навчального матеріалу;
Мультимедійні продукти представляють широкі можливості на уроках літератури: одночасне використання декількох каналів сприйняття учня в процесі навчання; візуалізація абстрактної інформації за рахунок динамічного представлення процесів; використання міжпредметних зв’язків; охоплення усіх учасників навчального процесу; інтерактивність навчання; розвиток інтелектуального потенціалу школяра; системність і структурно-функціональна зв’язаність представлення навчального матеріалу;
Традиційно на
заняттях використовуються презентації (набір слайдів, представлених у певному
порядку), зокрема такі їх види:
-
презентації для
лекційного викладу матеріалу;
-
презентації для
повторювально-узагальнювальних уроків;
-
презентації для
уроків тематичного оцінювання знань;
-
презентації при вивченні життєвого й творчого шляху
письменників;
-
презентації при вивченні окремих художніх творів, тощо.
Презентація демонструється на великому
екрані за допомогою мультимедійного проектора і служить ілюстрацією до
розповіді викладача. В якості інформаційного наповнення
презентації можуть бути використані різні види інформації (текстова, аудіо,
графічна, анімація, відео та ін.).
Використання інформаційних технологій може відбуватися різними способами, відповідно до потреб конкретного
уроку, рівня володіння різними програмами та наявності сертифікованих програм в системі середньої загальної освіти. Екран дисплея і слово вчителя — дієві засоби розвитку мовлення на уроках літератури. Учні навчаються слухати мову, дивитись та усвідомлювати екранний образ, що поглиблює розуміння матеріалу, бо на рецептори
діє емоційна мова з її виражальними засобами (темпом, тембром,
паузами, інтонацією та ін.), і зорові образи. Крім того, це дає змогу «оживити» урок, пов'язати вивчення матеріалу з враженнями, спостереженнями учнів.
Кожна сторінка презентації містить текстову, графічну та анімаційну інформацію. Це справляє сильний емоційний вплив на учнів, а також стимулює їх творчі здібності.
Для унаочнення навчального матеріалу можна
використовувати ресурси Інтернету, що стимулюють процес розвитку інтелектуальних здібностей і
самостійного критичного мислення учнів, надаючи масу додаткової інформації. У
той же час відзначається, що Інтернет є лише засобом у навчальному процесі та
використання Інтернет-технологій повинне повністю контролюватися вчителем. Програмою передбачені теми, орієнтовані на вивчення
літератури у взаємодії із суміжними видами мистецтв: образотворче, сценічним,
музичним (уривки
художніх творів, репродукції тематично близьких картин, ілюстрації, фотографії,
сцени з вистав та кінофільмів, поставлених або знятих за драматичними творами,
музичні фрагменти). Тобто в одному
медіа-продукті може бути розміщена велика
інформація, що дозволяє розглядати творчість письменника в широкому культурному
контексті. Всі ці переваги ІКТ вже оцінені вчителями-словесниками.
Підготовка та захист самими учнями проектів у формі презентацій з використанням
Інтернет-ресурсів переводять роботу з площини засвоєння в площину
дослідження. Учитель пропонує вибрати необхідний для розкриття мікротеми
матеріал, використовуючи матеріали сайтів, створити свою презентацію і
підготувати виступ-захист. На всю роботу йде від 15 до 20 хвилин, враховуючи,
що робота проводиться в групі, часу на уроці цілком вистачає і на контроль за
виконанням, і на оцінювання. При цьому зростає позитивний емоційний фактор у
сприйнятті школярами нового матеріалу, підвищується рівень самостійності,
з'являється елемент здорового суперництва, а дискусії, які виникають під час
захисту проектів, дозволяють виводити на перший план формування навичок комунікації,
в повному обсязі залишається і спілкування учня з учителем.
Велику методичну допомогу
нададуть віртуальні екскурсії літературними місцямих і будинками-музеями,
які познайомлять учнів з тими знаковими для літератури місцями, в яких сучасний
школяр може інакше так ніколи і не побувати. Учні з великим інтересом сприймають цей вид роботи, крім того, по ходу
екскурсії завжди є можливість звернутися до творів письменника або спогадами
про нього сучасників. Вивчення літератури в школі передбачає постійне звернення
до текстів художніх творів. Однак цінність викладених на сайті текстів підлягає
сумніву: читання з екрану, викладений в Мережі
літературний твір (і навіть роздрукований) втрачає
багато в чому свої властивості (листок з
надрукованим текстом не є художній твір). Книга як і раніше повинна залишатися основним і обов'язковим атрибутом
уроку літератури. Однак є випадки, наприклад, при аналізі поетичного тексту,
коли використання текстів з сайтів стає плюсом, а не мінусом. Наявність у
мережі словників (тлумачних, літературознавчих та ін.) дуже допомагає при
аналізі поетичного тексту, дозволяє швидко згадати визначення терміна або
спосіб визначення віршованого розміру.
Літературно-методичні
сайти містять відомості з теорії
літератури, при деяких відкриті форуми (на деяких сайтах вони називаються
"вітальні"), де вчителі і учні можуть вступити в дискусію (з колегами
і ровесниками). Участь у форумах, обговореннях з ровесниками формують безліч корисних здібностей загального та власне
літературного плану: комунікативних, творчих, критичних, аналітичні і т.д.
Сьогодні в
Інтернеті є багато сайтів, де представлена поезія в голосі - художнє
читання. Один з таких сайтів - Віртуальний поетичний театр Stihofon.ru.
Це інтерактивний поетичний портал, повністю присвячений mp3 поезії, - авторське
і акторське виконання. Більше 200 сучасних авторів-виконавців та артистів
розмістили там голосові файли для вільного, некомерційного скачування.
Використання Інтернет-технологій на уроках літератури - це новий перспективний
засіб, що дає додаткові методичні можливості, що дозволяє йти в ногу з часом і
з дітьми. І, звичайно, як і будь-який вид
роботи, робота з Інтернет повинна носити системний характер, тільки в цьому
випадку можна говорити про результативність. Таким чином, використання
комунікаційних технологій - новий засіб для реалізації
особистісно-орієнтованого підходу в навчанні.
Використані джерела:
dorobok.edu.vn.ua/article/view/63
http://osvita.mediasapiens.ua/
radio.obozrevatel.com/ua/books
Наш час - це час використання нових освітниіх технологій. Як з користю використати Інтернет- технології на уроці і розкрито у статті Світлани Миколаївни. Де-які форми роботи я візьму для себе(віртуальні екскурсії,художнє читання. Дякую за плідну роботу!
ВідповістиВидалитиДякую за інформацію про сайти з художнім читанням творів. Дуже цікаво!
ВідповістиВидалитиДякую за гарний матеріал! Використання інтернет-ресурсів на уроках української літератури - це не лише "модно", а й доречно, це підтверджує широкий спектр корисних для роботи філолога інтернет-ресурсів, наведених у Вашому матеріалі.
ВідповістиВидалитиСвітлано Миколаївно! Дякую за цікаву та актуальну статтю. Використання сучасних електронних ресурсів сравді урізноманітнює урок, робить його цікавим як для вчителя, так і для учнів. Саме представлені Вами Інтернет-ресурси є найбільш доступними для розуміння з боку учнів і сприятливими для їх самостійної роботи. Бажаю Вам успіхів і творчого натхнення!
ВідповістиВидалитиСвітлано Миколаївно! Доступна форма викладу. Дійсно,використання мультимедійних технологій на уроках словесності вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу.Дякую за змістовний матеріал!
ВідповістиВидалити