ВИКОРИСТАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Киценко Вікторія Вікторівна,
вчитель початкових класів
Високобайрацького НВК

Мета здоров´язберігаючої педагогіки – забезпечити високий рівень реального здоров’я. Сьогодні урок, як основна форма організації навчально-виховного процесу, вже не вважається сучасним, хоча б він і відрізнявся всім різноманіттям найсучасніших засобів та педагогічних прийомів, якщо на цьому уроці не враховується здоров’я дитини, якщо дитина під час його проведення втрачає своє здоров’я. Враховуючи усі фактори я намагаюсь спрямовувати свої уроки на формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, учити культури здоров´я на засадах розвитку життєвих навичок.


Час навчання у школі співпадає з найбільш інтенсивним ростом та розвитком людини, формуванням здоров’я на все життя. Але стан здоров’я сучасних українських школярів останнім часом швидко погіршується, що викликає серйозну тривогу спеціалістів усіх галузей, зокрема освіти. Постійні стресові перевантаження учнів ведуть до порушення механізмів саморегуляції фізіологічних функцій та сприяють розвитку хронічних хвороб, негативно впливають на якість навчання. Ці проблеми виникають часто через високу щільність уроку, перенасиченість різними видами діяльності або їхню одноманітність, емоційну напруженість, психологічну, м’язову перевтому учнів.
Працюючи у школі «сприяння здоров’ю» я почала спостерігати за здоров’ям дітей і зробила для себе висновок, що, основним завданням учителя початкової школи на уроці, зокрема української мови є зняття емоційної напруги, попередження фізичної і психологічної втомлюваності учнів, створення комфортних умов для активізації мовленнєвої діяльності. З цією метою, для досягнення освітнього результату в навчанні, вихованні та розвитку особистості, почала досліджувати проблему «Використання ІКТ та сприяння руховій активності учнів», використовувати на своїх уроках здоров’язберігаючі технології. Здоров'язберігаючі технології не є чимось невідомим, таємним, чудодійним. Впровадження здоров'язберігаючих технологій потребує від учителя, по-перше, не допускати перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості учнів, індивідуальні мовні особливості кожного учня. Намагатися планувати такі види роботи, які сприяють зниженню втоми. Здоров'язберігаючі технології передбачають: зміну видів діяльності, чергування інтелектуальної, емоційної, рухової видів діяльності; групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності , вчать вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, правилам спілкування; проведення ігор та ігрових ситуацій, нестандартних уроків, інтегрованих уроків.
З метою вирішення проблеми мотивації до вивчення теми уроку, формування комунікативних навичок учнів, активно впроваджую метод «Мікрофон»: передаючи один одному іграшковий мікрофон, учні відповідають на питання за темою та формулюють наступне для своїх однокласників, також використання сигнальних карток, плескання в долоні, підняття рук та інших сигналів для оцінки відповідей однокласників. Ігрові технології використовую також для узагальнення знань: це уроки-свята, КВК, вікторини. Лише увага до кожної індивідуальності, вдумливе ставлення до позитивних і негативних рис, недоліків кожної дитини можуть забезпечити успіх у навчанні й вихованні. Під час різних частини уроку комплексно використовую: технології проектної діяльності, диференційованого навчання, технологію співпраці, і обов’язковим є забезпечення рухової активності школярів за допомогою фізкультхвилинок, вправ для очей, рук. Зниженню працездатності школярів протягом уроку сприяє і його одноманітність. Тому доцільно чергую різні види навчальної діяльності: опитування, письмо, читання, слухання, розповідь, робота з наочними, мультимедійними посібниками, розв’язання проблемних ситуацій, практичні роботи тощо.
Для розвитку пізнавальної активності, створення ситуації спілкування, організації дискусії або вирішення інших навчальних та виховних завдань застосовую відеоматеріали, наочність, мультимедійні презентації.
Великий виховний та пізнавальний матеріали містять тексти вправ, переказів, диктантів. З метою формування здоров’язберігаючої компетентності я намагаюся якнайчастіше використовувати тексти, що містять відомості про основні ознаки здоров’я і складові здорового способу життя, ознаки і способи профілактики інфекційних захворювань, нещасних випадків, отруєнь  тощо.
Урок вважаю неповноцінним, якщо на ньому були відсутні емоційно-смислові розрядки (посмішки, доречні жарти, використання приказок, афоризмів з коментуванням, музики). Емоційна радість, спільне переживання краси, спільне прагнення зрозуміти і дають бажання працювати на уроці, тому деякі уроки проходять з використанням елементів тренінгових технологій. Всі  діти на таких уроках залучені до активної пошукової діяльності, не відчувають стомленості, виявляють мовленнєву активність, зберігають енергію для наступних етапів навчання.
Послідовність етапів уроку з використанням тренінгових технологій визначається його метою та змістом. Однак обов’язковими структурними елементами є привітання, опитування самопочуття, прогноз очікуваних результатів, релаксація, корекційні вправи, рефлексія, прощання та аналіз очікування.
Такі технології дозволяють сформувати в учнів навчатися ініціативно, творчо за будь-яких обставин, а головне – розвивати уміння вільно, грамотно висловлювати власні думки.
Активне використання дидактичних ігор на уроках мови дає змогу формувати і закріплювати позитивне ставлення дитини до уроків української мови, сприяє вияву їх творчих здібностей, спонукає до активної роботи на уроці. Це такі ігри: "Розгадай ребус", "Плутанина", "Закінчи речення"," Підкажи слівце", "Розсипані склади", "Загадкова торбинка" та інші. Навчальні ігри досягають своєї мети непомітно для учня, тобто не потребують ніяких способів насильства над особистістю.
Ми з вами живемо в епоху комп’ютерних технологій і просто повинні скористатися цим. Все більше часу діти проводять за іграми, Інтернет контактами та пошуками цікавої інформації... А нам все важче вдається викликати в них інтерес до навчання. Чому? Можливо тому, що сучасні діти звикли сприймати тільки те, що їм цікаво. І, звичайно, працює стара істина «краще один раз побачити, ніж сім раз почути». Можливість надати інформацію в незвичайній формі надає використання засобів мультимедіа. Це може бути:
· Презентації PowerPoint
· відео ролики (до речі їх можна об’єднати, тобто відео матеріали вставити у презентацію)
· фотографії
· слайд-шоу, музичний супровід перетворить його на цікавий кліп. За допомогою цих засобів можна надати саму різну інформацію, текст, звук, нерухомі, або діючі зображення, фізкультхвилинки.
Таким чином, уроки з використанням здоров’язбегігаючих технологій допомогає постійно підтримувати високий рівень працездатності, швидко відновлювати працездатність за рахунок внутрішніх резервів організму, зберігати внутрішній спокій або емоційну стійкість та викликати цікавість до навчання.



1 коментар:

  1. Здоров’язберігаючі технології в поєднанні з ІКТ мають справді великий виховний та пізнавальний потенціал, а також допомагаютьпідтримувати високий рівень працездатності учнів. Ребуси, репродукції картин, навчальні презентації використовую і у своїй роботі.

    ВідповістиВидалити