ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Тетяна Орос ,
вчитель української мови та літератури
Оситнязької ЗШ І-ІІІ ст.

У даній статті розглянуто питання виховання в учнів позитивного ставлення до навчання учнів через мотивацію навчальної діяльності шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української літератури.

       Людини, яка не відчула вітер змін, мусить
                                      будувати не щит од вітру, а вітряк…
                                                                                                    Стівен Кінг

З огляду на те, що сучасне суспільство стало на шлях переходу до ринкової економіки й демократизації, перед педагогами постало питання: як найкраще підготувати учнів до демократичного та економічно продуктивного життя? Для школярів у сучасних умовах головне завдання – навчитися ефективно відшуковувати знання і критично мислити, сприймати нову інформацію, ретельно й критично її досліджувати, осмислювати різні погляди, піддавати певні ідеї м’якому скепсисові, перевіряти їх на можливість використання. Для цього потрібно сформувати в дітей критичне мислення. У цьому процесі вчителі застосовують такі найефективніші прийоми та засоби:
·        вивчення понять критичність мислення, критика й самокритика, а також набуття досвіду застосування їх у житті;
·        навчальний критичний аналіз й оцінка різноманітних ситуацій;
·        організація дискусій і дебатів за телепередачами, сенсаційними статтями в пресі; критичний аналіз суперечок, дискусій;
·        опанування сучасних інформаційних технологій;
·        обговорення наукових і публіцистичних статей, оглядів з інтернету, порівняльний аналіз матеріалів.
  Як показує сучасна освітня практика, інформаційні технології набули широкого розповсюдження: по-перше, як допоміжні засоби ефективнішого розв’язання традиційних дидактичних завдань (наприклад, комп’ютерної підтримки уроків української літератури) з метою формування вмінь і навичок розв’язання літературних проблем); по-друге, як засоби, що можуть повністю моделювати окремі види діяльності учня – тренінги, контроль знань, умінь і навичок. Перелічені вище засоби застосування інформаційних технологій у навчальному процесі допомагають учителеві заощадити час для виконання творчих робіт, що стимулюватиме й учителя, й учня до розвитку їхньої пізнавальної активності, інтелекту, інтуїції.
   Ведучи мову про підготовку школярів до дорослого життя, не можна не сказати про те, що перехід до сучасних моделей навчання немислиме без опанування сучасних інформаційних технологій, які відкривають доступ до нетрадиційних джерел інформації. Як показує досвід, вони допомагають у реалізації інноваційного навчання (наприклад, метод проектів у дослідженні будь-яких літературних питань) завдяки переходові від рутинних форм діяльності до інтелектуальних.
Якими засобами повинен оперувати вчитель, щоб його робота не перетворилася на рутинну, щоб учні не втратили інтересу пізнання? Треба уважно ставитися до кожного уроку, намагатися зробити його неповторним, несхожим на інші. Учитель має перебувати в постійному пошуку, спиратися на найновіші досягнення науки і техніки, формувати власним прикладом в учнів компетентність у вивчені  літератури за допомогою використання ІКТ, виховання бажання бути інформаційно освіченим. У багатьох дослідженнях (М.І. Жалдак, О.І. Пометун, О.І. Шувалова, І.А. Зимня, А.В. Хуторський та ін.) проблема взаємодії особистості з інформаційним середовищем розглядається як проблема інформаційної культури, яка є однією з головних критеріїв, що безпосередньо впливає на професійний рівень учителя.
Тому мета уроків української  літератури полягає не в тому, щоб наздогнати такий мінливий медіасвіт, а в тому, щоб виховати в учнів інформаційну культуру, забезпечити той рівень комп’ютерної і мовної грамотності, з яким їм буде легко рухатися вперед, обираючи напрямок відповідно до свого виду діяльності.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української літератури  залежить від певних чинників: потреби конкретного уроку, освітньої мети, рівня володіння різними програмами.
У своїй практиці ІКТ використовую для:
•   пояснення нового матеріалу;
•   контролю знань учнів;
•   організації самостійної роботи учнів на уроці та вдома;
•   організації пізнавального дозвілля учнів;
• розвитку творчої активності учнів, їх навичок роботи з програмним забезпеченням та публічного представлення результатів своєї діяльності.
Переваги використання ІКТ у процесі навчання української літератури:
•  ІКТ дозволяють представляти знання фактів, подій та інтерпретацій у взаємозв’язку;
•  знання постають у певному контексті. Контекстом слугують не тільки коментарі, а й багато інших матеріалів (малюнки, звукові вставки, анімація, портрети тощо), які подають інформацію про певні явища з різних боків.
Створюється мережева структура інформації з великою інформаційною насиченістю і додатковим смисловим потенціалом;
•  знання формуються завдяки залученню різних каналів сприйняття;
•  сприйняття, інтерпретація та засвоєння знань за умов використання ІКТ відбувається не тільки когнітивним способом, але й споглядальним шляхом;
•  реконструкція подій як найважливіший крок у формуванні свідомості відбувається завдяки залученню віртуальної реконструкції, що стимулює інтелектуальну діяльність учнів.
Таким чином, за допомогою ІКТ інтенсифікується інформаційна взаємодія між суб’єктами інформаційно-комунікативного середовища, результатом якої є формування більш ефективної моделі навчання.
Використання ІКТ дозволяє організовувати уроки української літератури таким чином, що взаємодія між суб'єктами процесу навчання стає невід’ємною рисою пізнавального процесу на уроці. ІКТ дозволяють розробляти і застосовувати принципово нові засоби інформаційної взаємодії між учнями.
Провідною метою застосування ІКТ на уроках української літератури є досягнення більш глибокого осмислення навчального матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного впливу літератури на особистість учня, його «занурення» в досліджувану епоху. Це відбувається за рахунок використання карт, схем, навчальних картин, відео- та аудіокоментарів, представлених в електронному варіанті.
Проте комп’ютер ніколи не зможе повністю замінити вчителя.
•    По-перше, тільки вчитель може зацікавити учнів, викликати допитливість, завоювати їх довіру;
•    по-друге, він може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі аспекти предмету, який вивчається;
•    по-третє, тільки педагог зможе відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання до навчання.
Учителю варто пам’ятати, що будь-який навчальний процес базується на використанні педагогічних технологій, тому ІКТ мають набути педагогічного змісту. Застосування ІКТ повинно оптимізувати енерговитрати педагогів, підвищити ефективність навчального процесу, розвантажити вчителя і допомогти йому зосередитися на індивідуальній і творчій роботі.
Внаслідок використання ІКТ на уроках української літератури:
•    збільшується можливість використання наочних матеріалів на уроці;
•    підвищується ефективність праці на уроці й учня, і вчителя;
•    встановлюються міжпредметні зв’язки з основами інформатики;
•    стає можливою організація проектної діяльності учнів під керівництвом вчителів української  літератури, спрямована на створення електронних навчальних продуктів;
•    змінюються на краще стосунки вчителя з учнями, особливо з тими, хто цікавиться комп’ютерами: вони починають бачити в учителеві «споріднену душу»;
•    змінюється ставлення до комп’ютера: учні починають сприймати його як інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності, а не як цікаву іграшку.
Отже, завдяки поєднанню традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається значно ефективніше розвинути і примножити природні здібності учнів і педагогів. Використання ІКТ у навчанні української  літератури зумовлює появу нових навчальних цілей та необхідність оновлення змісту літературної освіти. ІКТ дозволяють досягти високих результатів навчальної діяльності, забезпечити для кожного учня формування і розвиток власного освітнього шляху. Безмежність педагогічних можливостей для індивідуалізації і диференціації навчального процесу, його адаптації до індивідуальних особливостей учня пов’язана із застосуванням у цьому процесі додаткових інформаційних навчальних ресурсів, широкого спектру педагогічних методів і технологічних варіантів навчання, посиленням навчальних комунікацій, мультимедійних характеристик засобів навчання, розширенням простору інноваційної педагогічної діяльності.
Зрозуміло, що уроки з використанням мультимедійних технологій потребують значної підготовчої діяльності педагога. Учитель повинен вміти користуватися різноманітними  програмами: графічними, flesh-анімації, web-редактора, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо. Це уможливлює подання інформації у формі відео, презентації, web-сторінки з різноманітними роликами. Загалом у власній практиці для унаочнення навчального матеріалу дуже часто використовуємо ресурси Інтернету.
Головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.

ЛІТЕРАТУРА
1.     Дегтярьова Г. Застосування комп’ютерних методичних систем на уроках української мови та літератури // Дивослово. – 2010. -№4.
2.     Зязюн І, Сагач Г. Краса педагогічної дії. – К., 1997. – 302 с.
3.     Дженджеро О. дещо про переваги інтерактивного навчання в шкільній практиці // Українська мова і література в школі. -2006. -№ 2. –с.8






1 коментар:

  1. Цікаві думки та поради, дякую! Дійсно, наскільки б популярним не був копм'ютер, учителя він не замінить!

    ВідповістиВидалити