ІННОВАТИКА СУЧАСНОГО УРОКУ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ. ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ НА УРОКАХ

Світлана Шевченко,
вчитель зарубіжної літератури
Оситнязької ЗШ І-ІІІ ст.

В тезах аргументовано використання інноваційних підходів у побудові структури сучасного уроку зарубіжної літератури, використанні мультимедійних технологій.


Головною метою вивчення зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах є залучення учнів до найвищих досягнень національної та світової літератури і культури, національних і загальнолюдських духовних цінностей, формування комунікативної та літературної компетентностей, розвиток творчих здібностей учнів, виховання в них естетичного смаку, високої читацької  та загальної культури, вироблення вмінь самостійно ознайомлюватися зі зразками мистецтва слова, свідомо сприймати втілені в них естетичні  й духовні цінності.
Компетентнісно спрямована літературна освіта починається з фахової компетентності вчителя. Ефективність формування творчої особистості учня безпосередньо залежить від творчої діяльності педагога, його професійної майстерності. Добре відомо, що навчити творчості може лише творча особистість.
Яким має бути сучасний урок зарубіжної літератури? Безперечно – цікавим. Відповідаючи на це запитання, доцільно зазначити, що будь-який урок починається з учителя, а будь-який твір – з автора. Вчитель мусить бути обізнаним зі шляхами розвитку сучасної освіти, новітніми освітніми технологіями та розуміти необхідність методики постійного вдосконалення уроку. Важливо пам’ятати, хоч який би принцип у викладанні літератури не обрав учитель, перед ним постає задача допомогти учневі в інтерпретації тексту. Навчати осягати художній текст – це своєрідне мистецтво. Завдання вчителя на сучасному уроці залучити до творчої співпраці всіх учнів, організувати їх діалог з автором, художнім текстом. На уроках зарубіжної літератури необхідно активно використовувати сучасні педагогічні технології  (комп’ютеризоване  навчання, інтерактивні види і форми роботи, можливості системи Інтернет, мультимедійні ресурси). Так,  серед інтерактивних форм роботи на уроках зарубіжної літератури ефективною  є навчальна взаємодія учнів у парах, міні-групах, групах, що здебільшого застосовуються під час пошуку та  аналізу інформації, виконання практичних завдань, підготовки диспутів, семінарів тощо.
Великий навчальний потенціал мають Інтернет-сайти, на яких розміщено найкращі твори зарубіжних майстрів слова як в україномовних перекладах, так і мовою оригіналу, біографічні відомості про письменників, згрупована інформація з певних літературних тем, епох або напрямів. Використання можливостей таких сайтів сприяє зміцненню літературної та загальногуманітарної підготовки школярів, дає їм змогу зекономити час у пошуку необхідної інформації, посилює зацікавлення вивченням предмета. Оновлює методичну базу викладання літератури і використання мультимедійних  технологій, що давно знайшли своїх шанувальників. Існуючі комп’ютерні програми  урізноманітнюють і навіть дещо спрощують засвоєння навчального матеріалу, зокрема використання різнопланових енциклопедій, електронної бібліотеки світової літератури, мережі Інтернет. Сучасні діти володіють комп’ютером, але на своєму, «ігровому рівні». Завдання вчителя спрямувати їхню діяльність в русло пізнавального розвитку. Необхідно залучати дітей до створення презентацій, слайдових фільмів,  веб-сторінок, сайтів. Деякий матеріал, особливо інформаційного характеру доцільно опрацьовувати, використовуючи комп’ютерне навчання, це дасть змогу зацікавити учнів предметом, підвищити якість знань, відчуття інтелектуальної спроможності. Вагоме місце на уроках належить і методиці критичного мислення, яка за своїми формами досить близька інтерактиву і дослідницькому методу, і методу проектів. Робота над проектом - це практика особистісно орієнтованого навчання. З-поміж найперспективніших засобів формування читацької компетенції є метод проектів. Перевага цього методу полягає в тому, що він об’єднує урочну та позаурочну діяльність, спонукає учнів до активного процесу навчання, створює умови для їхньої творчої самореалізації, підвищує мотивацію отримання знань, сприяє розвитку інтелектуальних здібностей, критичного мислення, розвиває вміння приймати рішення, самостійно здобувати інформацію. Учителеві проектна діяльність надає можливість змінити роль авторитарного транслятора готових ідей на натхненника розвитку інтелектуального та творчого потенціалу учня, застосовувати розмаїття інтерактивних вправ та сучасних методик і технологій навчання. Але найголовніше на уроці - не технологія,  а учень,  в якому вчитель, використовуючи різні прийоми, розвиває комунікативні здібності, пізнавальну активність, суб’єктивність мислення, дослідницькі вміння та навички самостійної роботи. Мультимедійні технології, звичайно не самоціль, а лише засіб глибшого осягнення предмету. Використовувати їх слід не фронтально, а тільки там, де це потрібно.
Позакласна робота – важливий засіб літературного  розвитку школярів. Навчальний матеріал має поглиблюватись під час проведення позакласних заходів, що базуються на інтересі учнів до літератури. Поєднання вивчення літератури на уроках і в позаурочній діяльності дає змогу формувати в учнів різні літературні компетентності; виховувати їх не як пасивних споживачів «певного обсягу раз і назавжди даної  інформації, а як особистість, здатну самостійно її здобувати, поновлювати, коригувати та інтерпретувати протягом усього свого життя».  (Б. Шалагінов).

Література
1.     Демченко О. В. Розвиток комунікативних здібностей учнів на уроках світової літератури з використанням інноваційних методів навчання //Всесвітня література в сучасній школі. – 2012.№ - 6

2.     Невмержицька О.Ф. Метод проекту як засіб формування читацької компетенції учнів // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2011. – № 7-8.

3 коментарі:

  1. Погоджуюсь з вами, Світлано, що мультимедійні технології - це ознака сучасного уроку. Завдяки їм ми маємо можливість комбінувати в одному уроці велику кількість цікавих завдань. Але слід пам'ятати, що мультимедійний супровід до уроку повинен не лише урізноманітнювати навчальний процес, а й бути змістовним та раціональним.

    ВідповістиВидалити
  2. Так, дякую, Галино,цілком з вами згодна.

    ВідповістиВидалити