ПРЕЗЕНТАЦІЯ ТА ЇЇ РОЛЬ У ДІАЛОГІЧНОМУ НАВЧАННІ
УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Карчевська Тетяна
Михайлівна,
Вчитель української
мови та літератури
Вільненська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Анотація
Стаття
містить інформацію про впровадження діалогових технологій як ефективних засобів
формування літературних компетенцій в умовах активного використання
інноваційних технологій. Зокрема, увагу звернено на створення та застосування
презентаційних робіт у навчальному процесі.
Бажання зацікавити сучасних школярів
художнім словом спонукає словесників до активного використання інноваційних
технологій у педагогічній діяльності. Використання ІКТ у навчанні літератури
відкриває потужні комунікативні та пізнавальні можливості: створює передумови
для самостійної пошукової діяльності учнів, каталізує їхню творчість, відкриває
нові грані інтерсуб'єктної взаємодії на рівні читачів, мистецького явища,
історико-культурного контексту. Методично виправдане й грамотне використання на
уроках літератури мультимедіа активізує навчальний процес: він стає
привабливішим, цікавішим, динамічнішим.
На сучасному етапі навчання особливого поширення набула
діалогова технологія – «сукупність форм і методів навчання, заснованих на
діалоговому мисленні у взаємодіючих дидактичних системах суб’єкт - суб'єктного рівня
( учень – учитель, учень – автор, учитель – автор тощо)» [2, 212].
Будучи
інтегрованою, діалогова технологія зосереджується на методичних аспектах
застосування ІКТ на уроках літератури та в позакласній діяльності, зокрема на
створенні якісної презентації. Слово «презентація»
( від лат. рraesentatio
̶ представлення)
означає ефективну рекламну технологію, мета якої представити аудиторії нову
продукцію, продемонструвати її переваги, заохотити придбати [1,713]. В аспекті
навчання літератури під презентацією розуміємо одну з форм інтерсуб'єктної взаємодії (із застосуванням ІКТ), мета якої,
дотримуючись правил публічного виступу, переконати аудиторію в достовірності
результатів індивідуального (колективного) дослідження специфіки художнього
твору; привернути увагу слухачів до власного погляду на героя твору, позицію
автора тощо.
Якісно
виконана презентація має дати уявлення про:
·
грунтовність
проведеного дослідження, логічність, аргументованість суджень;
·
уміння
зацікавити аудиторію, заохочувати її до діалогу;
·
мовленнєву
культуру доповідача.
Залежно від особливостей
художнього твору, визначеної мети і рівня сформованості читацької
компетентності учнів презентація ( усна, мультимедійна або комбінована) може
мати форму:
·
реклами
( з метою зацікавити, заінтригувати учнів імовірною зустріччю або знайомством
із героями твору, його автором тощо);
·
звіту
( з метою переконати школярів у
достовірності результатів дослідження);
·
характеристики
( якщо це власне сприйняття образу-персонажа);
·
узагальнення
( представлення різних точок зору на
окреслену автором проблему, різних підходів до інтерпретації мистецького явища,
даних літературознавчого, культурологічного дослідження).
Обов’язковою умовою ефективності презентації є її
структура і підпорядкованість загальній
меті. Від пропорційності та змістовності кожної із структурних частин залежить
глибина і цілісність її сприйняття. Так, важливим комунікативним актом є
встановлення контакту з аудиторією. Як правило, добре налаштовує присутніх на
цікаву і плідну роботу таке звернення: «Сподіваюся, що після знайомства з
героєм…».
Основна частина повинна містити коротку, влучну і цікаву
інформацію щодо проведеного дослідження, а способи її представлення не були
одноманітними, безбарвними та нудними.
Презентація досягне своєї мети, якщо надати належної
уваги висновкам – узагальнити наведені
аргументи, повідомити джерела інформації, подякувати за увагу та заохотити
учнів до подальшого діалогу.
Працюючи над проблемою «Впровадження діалогових технологій навчання як
ефективних засобів активізації
пізнавальної, творчої діяльності учнів та розвитку їхньої мовленнєвої
компетенції на уроках української мови
та літератури», використовую презентації
( із застосуванням ІКТ) на уроках української літератури. Готуючи
п’ятикласників до виконання презентаційних робіт, вчу їх зосереджуватися на
особливостях власного сприйняття певного образу-персонажа, звертаю увагу на
тому, що найбільше сподобалося або не сподобалося в героях. Так, під час
вивчення міфів і легенд українського народу, учні п’ятого класу не тільки дають
власну оцінку діям героїв, аналізують властиві їм риси характеру, а й вчаться
аргументувати власні думки , апелювати до художнього тексту, робити відповідні
висновки й узагальнення. Напередодні підсумкового уроку за темою пропоную
школярам ( як один із варіантів домашнього завдання) представити улюбленого
героя, уявивши, що, долаючи часову відстань, він потрапив у ХХІ століття і
прийшов до них на зустріч. Методична родзинка завдання полягає в тому, що учень
самостійно обирає найцікавіші, на його думку, характеристики гостя, прагне
заінтригувати однокласників незвичним перетинанням часових площин, і , головне,
«закохати» всіх у свого улюбленого героя. Але, як зразок , спочатку сама
виконую для п’ятикласників презентаційну роботу. Зокрема , представляю свою
улюблену героїню, яка не залишить байдужим нікого із присутніх, бо вона
захищає, оберігає, охороняє. Хто ж вона, ця вельмишановна пані? Так, це богиня Берегиня. Красива, мужня,
працьовита, вона не боїться Чорнобога, Мари, цілком віддає себе служінню людям.
Тому колись у сиву давнину люди називали на її честь кораблі, а наші сучасники
саме Берегині довіряють свій бізнес, творчість, добробут.
Як один із варіантів
домашнього завдання під час вивчення казки І.Франка «Фарбований Лис» пропоную
п’ятикласникам поміркувати, чи міг би
Лис Микита показати себе з найкращого боку в новому лісовому товаристві? Якою
могла бути його самопрезентація звірам, що не знали про його пригоди? Як
особисто ви представили б Лиса Микиту?» У класі учні об'єднуються у групи і розробляють невеличку комп’ютерну
презентацію передвиборчої програми Лиса Микити на посаду царя звірів виборчого
округу в іншому лісі.
Отже, робота над створенням презентацій ( у всьому багатоманітті
форм і видів) допомагає увиразнити й урізноманітнити палітру навчальних методів
і прийомів на уроках літератури, сформувати в учнів уміння переконливо й
аргументовано доносити інформацію, заохочувати їх до активного спілкування.
Окрім того, у школярів поглиблюється сприйняття мистецького явища, розвиваються
ключові компетентності – читацькі, інформаційні, комунікативні.
ЛІТЕРАТУРА
1.
Сучасний
тлумачний словник української мови / За загальною редакцією Дубічинського В.В. ̶ К.:
ВД «Школа», 2009.
2.
Химинець
В.В. Інноваційна освітня діяльність. ̶
Ужгород: Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2007.
3.
Зубрицька
М. Homo legens: читання як соціокультурний
феномен. ̶ Львів.: Літопис, 2004.
Використання правильно створених презентацій, дійсно, робить урок цікавим, сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Погоджуюся з Вами, Тетяно Михайлівно, що презентації мають бути короткими, доступними, крім того, не треба зловживати анімаціями. Дякую за цікаву, змістовну статтю! Успіхів Вам і творчої наснаги!
ВідповістиВидалитиПрезентація - це завжди цікаво, яскраво, пізнавально, творчо. Якраз те, що потрібно дітям. А ще - це безмежне поле для діяльності вчителя й учнів (особливо на уроках літератури). Успішної творчості!
ВідповістиВидалитиМета педагогів-навчити учнів не лише опрацьовувати матеріали, а й уміти їх представляти, бо сьогодення вимагає від сучасної молоді не простого оволодіння комп’ютерною технікою, а й вміння нестандартно, творчо показати свою роботу, відстоювати свою думку та аргументувати свої дії. Переваги такої роботи надзвичайні, адже зростає зацікавленість предметом вивчення, учні самі стають творцями, ініціаторами нових ідей, розвивають свої інтелектуальні здібності.Комп’ютерна презентація - це авторське учнівське бачення теми, розробка певного сценарію виконання і представлення аудиторії. Велика подяка Тетяні Михайлівні за цікаву статтю!
ВідповістиВидалитиТак, прзентація - це, можна сказати, колективна творча справа, в ході якої діти вчаться знаходити цікавий матеріал, виявляють свою творчість, оригінальність. Дякую, Тетяно Михайлівно!
ВідповістиВидалити