ВІРТУАЛЬНІ ЕКСКУРСІЇ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
Червона Катерина,
вчитель українгської мови та літератури
Бережинської ЗШ І-ІІІ ст.
Сучасна система освіти потребує нового покоління вчителів-предметників, здатних розв’язати ті найактуальніші проблеми, що є нагальними в загальноосвітній школі. Нині учитель повинен вміти працювати за новими програмами та технологіями, спілкуючись із поколінням школярів, що виросло в умовах комп’ютеризації майже всіх сфер людської діяльності. Сьогодні без інформатизації освіти вже неможливо уявити сучасної школи. Однак деякі викладачі гуманітарних дисциплін мають сумніви щодо доцільності застосування інформаційних технологій. Та якщо вдало та правильно поєднувати технології та форми проведення уроків, то такі уроки виявляються дуже цікавими і для учня, і для вчителя. В умовах сьогодення актуальною проблемою є формування інформаційної компетентності школярів, яким належить жити і працювати в інформаційному суспільстві. Як перспективу вдосконалення навчально-виховного процесу можна розглядати віртуалізацію освітнього простору.
При використанні електронних освітніх ресурсів в учнів підвищується рівень мотивації, розвивається творче та самостійне критичне мислення, формуються вміння працювати з різними джерелами інформації, закріплюються уміння та навички вивченого матеріалу.
За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відеоматеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо. Використання комп’ютера та інтерактивних дошок на уроках української та зарубіжної літератури поступово стають звичними засобами навчання, що роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.
Цікавими творчими формами роботи на уроках української та зарубіжної літератури є публікації, інформаційні бюлетені, літературний портрет, віртуальна екскурсія, медіа-проекти.
Наприклад, вивчаючи творчість Тараса Григоровича Шевченка, можна відвідати віртуальний музей Кобзаря в Черкасах. У процесі екскурсії діти ознайомлюються з історією створення музею, його розділами: прижиттєві, посмертні та сучасні видання творів Т. Г. Шевченка, переклади його творів, перебування митця в різних місцях нашої країни. Таким чином, віртуальна екскурсія знайомить учнів з Україною, її історією, природою, видатними людьми, розширює кругозір учнів, сприяє їх розвитку навіть в умовах, коли справжня екскурсія з певних причин неможлива.
Віртуальна екскурсія – організована підбірка фото- та відеозображень про видатні місця, іноді з текстовим або аудіосупроводом та засобами навігації.
Віртуальну екскурсію як форму уроку слід віднести до такої доволі поширеної категорії нестандартних уроків як «уявні екскурсії». За своєю дидактичною метою ці заняття можуть бути віднесені, як правило, до уроків засвоєння нових знань, коли вчитель, перетворюючись на екскурсовода, «проводить» школярів-туристів визначними місцями чи запрошує завітати до уявного музею будь-якого письменника.
Зрозуміло, що віртуальна екскурсія до музею не в змозі замінити безпосереднього спілкування учнів із шедеврами живопису та справжніми історичними пам’ятками. Але все ж віртуальні подорожі до музеїв допомагають учням відчути колорит епохи, дух старовини, спробувати себе в ролі дослідників. Більшість музеїв швидко відреагували на тенденції в розвитку електронних засобів масової інформації та медіа-технологій, вдало інтегрувавши візуальні засоби у традиційну музейну практику, пропонуючи сьогодні відвідувачам своїх сайтів здійснити віртуальні екскурсії. Спробуємо визначити переваги віртуальної екскурсії. По-перше, це можливість для кожного ознайомитися з музейними експонатами більшості відомих музеїв світу, незалежно від місцезнаходження школи. Єдина технічна вимога – підключення до Інтернету і наявність презентаційної техніки. По-друге, у руках учителя з’являється потужний мотиваційний інструмент, який він може використати для активізації навчально-пізнавальної діяльності школярів на уроці. По-третє, учні отримують доступ до якісних мультимедійних продуктів, за допомогою яких учитель зможе сформувати в них образне уявлення про історичне минуле, епоху. Мультимедійні засоби дають змогу не лише компенсувати брак сучасних наочних посібників, а й оперативно вносити до них певні зміни, продиктовані часом. Виходячи із цільових настанов, учитель може обрати різні форми та методи роботи з використанням мультимедійних ресурсів музею:
- провести оглядову і тематичну віртуальну екскурсію;
- використати мультимедійні ресурси музейного сайту для створення електронної бази наочних засобів різних видів: картин, портретів, фото- і відеоматеріалів тощо;
- організувати практичну роботу учнів на уроці з віртуальними образами музейних експонатів;
- залучити учнів до використання мультимедійних та інформаційних ресурсів музею в процесі написання повідомлень, рефератів та учнівських пошуково-дослідницьких робіт.
Віртуальні літературні екскурсії поділяються на такі види:
- літературно-біографічні – екскурсії, пов’язані з життєвим та творчим шляхом письменника;
- літературно-краєзнавчі – екскурсії місцями, які бережуть пам’ять про життя і творчість письменника, поета, драматурга;
- історико-літературні – екскурсії, що розкривають певні періоди розвитку національних культур і літератур;
- літературно-художні – екскурсії світовими виставковими залами;
- оглядові сайти, де зібрано кілька віртуальних екскурсій у межах знайомства з одним письменником.
Проведення віртуальної екскурсії варто розпочинати вступною бесідою з учнями, у якій необхідно визначити мету і завдання екскурсії, можна також підготувати так звані маршрутні листи. Велику роль в активізації діяльності учнів під час такої екскурсії виконує пошуковий метод. Учні не просто знайомляться з матеріалами експозицій, а ще й займаються активним пошуком літературознавчої інформації. Це досягається шляхом постановки проблемних питань перед екскурсією або отриманими певними творчими завданнями. Під час екскурсії учні можуть записувати тези до зошитів, копіювати матеріали у свої папки (якщо урок проходить у комп’ютерному класі), робити помітки. Закінчується екскурсія обов’язково підсумковою бесідою, під час якої вчитель разом з учнями узагальнює, систематизує побачене і почуте, виділяє важливе, виявляє враження учнів, намічає творчі завдання для них: написати твір, підготувати виступ, створити альбом тощо.
Використання віртуальних екскурсій на уроках літератури допомагають учням відчути колорит епохи, спробувати себе в ролі дослідників, це можливість для кожного ознайомитися з музейними експонатами більшості відомих музеїв світу, незалежно від місцезнаходження школи. Учні отримують доступ до якісних мультимедійних продуктів, за допомогою яких вчитель зможе сформувати в них образне уявлення про історичну добу того чи іншого твору.

БІБЛІОГРАФІЯ
Використання інтернет-ресурсів



6 коментарів:

  1. Завдяки мережі Інтернет можемо відправитися з учнями у віртуальну екскурсію будь-куди. Це чудово! Дякую за корисний матеріал!

    ВідповістиВидалити
  2. Відповіді
    1. Дякую за цікавий матеріал! Використовую віртуальні екскурсії на уроках української літератури. Діти мають змогу не лише побачити те, про що пишуть у підручниках,а й поринути в атмосферу історії та мистецтва.

      Видалити
  3. Віртуальні екскурсії - це просто знахіднка для сучасного освітнього процесу. Особливо для шкіл сільської місцевості, яким потрапити до будь-якого музею це не лише фінансова проблема. Дякую доповідачу за цікавий матеріал!

    ВідповістиВидалити
  4. Нещодавно знайшла в мережі Інтернет публікацію, де зазначалося, що вивчати біографію письменника не потрібно зовсім. Вірю, що екскурсія віртуальним музеєм переконає навіть затятого прихильника такої теорії в протилежному. Я, наприклад, використовую на уроках літератури таку форму роботи, як віртуальна екскурсія. Вона дозволяє розвивати пошукову діяльність учнів, їх творчу уяву, усне зв’язне мовлення.
    Катерино Анатоліївно! Дякую за інноваційний творчий підхід щодо проведення уроків літератури. Ви - молодець! Так тримати!

    ВідповістиВидалити
  5. Учні отримують доступ до якісних мультимедійних продуктів, за допомогою яких вчитель зможе сформувати в них образне уявлення про історичну добу того чи іншого твору.
    Досить цікавий матеріал. Так тримати!

    ВідповістиВидалити