ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Насипайко Олена Анатоліївна
вчитель української мови та літератури, зарубіжної літератури Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Кіровоградського району Кіровоградської області.


У статті висвітлено можливості використання Інтернет-ресурсів у процесі вивчення української літератури в школі, визначено доцільність та актуальність різних видів Інтернет-ресурсів та охарактеризовано їх доступність в сучасних умовах кожному учню та вчителю, показано на прикладах можливості використання в навчальному процесі ігрових методів вивчення української літератури з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

Зкожним днем роль школи в житті сучасної дитини збільшується і це ніяк не можна змінити. Тому для того, аби безпосередньо освіта збагачувала внутрішній світ учнів, потрібно її осучаснити і зробити більш доступною кожному. Щодня люди стикаються з новітніми технологіями і намагаються їх пізнати для того, щоб покращити рівень свого життя та йти в ногу з часом. Зогляду на це школа повинна ще змалечку готувати школярів до того, що їм доведеться користуватися різними досягненнями науки та техніки. Однією з найбільш популярних розробок людства за останній час є мережа Інтернет.
Інтернет-ресурси (сукупність електронних документів або файлів, об`єднаних одним IP-адресою або доменом) займають все більшу вагу в реалізації практичнихз авдань в освіті. Комп’ютер сприяє розвитку самостійності і творчихздібностейучнів, спеціальної або загальної обдарованості, формуванню політехнічнихзнань, забезпечує інтенсифікацію діяльності вчителя та учнів на уроці і в процесі підготовки до нього, здійснення диференціації й індивідуалізації навчання, посилює міжпредметні зв’язки, дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Все це разом дає змогу покращити якість навчання у школі.
Існують широкі можливості застосування інтернет-ресурсів при вивченні української літератури. Зокрема, застосування комп’ютера під час проведення занять з цієї дисципліни можливе в таких випадках: супровід навчального матеріалу (використання анімацій, відео-фрагментів, ілюстрацій запропонованих на дисках); застосування комп’ютерних відеопрезентацій під час пояснення нового матеріалу; використання відеофільмів, знятих на основі літературних творів; самостійна робота з використанням комп’ютера [1, с. 24].
Серед популярних інтернет-ресурсів, які використовую при підготовці та проведенні уроків української літератури, є такі, як: LearningApps, Youtube, віртуальні електронні бібліотеки, блоги та інше.
LearningApps є додатком Web 2.0 для підтримки навчання та процесу викладання за допомогою інтерактивних модулів. Існуючі модулі можуть бути безпосередньо включені у зміст навчання, а також їх можна змінювати або створювати в оперативному режимі. На сайті доступна база завдань, розроблених учителями. А також можна самостійно розробити завдання відповідно до теми, яку ви опрацьовуєте з дітьми.
Іншим не менш популярним засобом, яким користуються вчителі є Youtube. YouTube – це безкоштовна онлайн-служба для роботи з потоковим відео, яка надає можливість всім бажаючим переглядати та надсилати власне відео. Найголовнішою характеристикою данного сервісу є те, щовінбезкоштовний. Потрібно просто зареєструватись, створити власний акаунт – і у користувача є можливістьпоказувати власні роботи ціломусвіту. Саме завдяки простоті та зручності використання, YouTube став одним з найпопулярніших сервісів для розміщення відеофайлів [2, с.8].
Саме завдяки цьому ресурсу діти можуть в будь-який момент переглянути цікаве відео, яке стосується теми уроку або ж попередньо скачати відео на якийсь носій, якщо в класі немає вільного доступу до Інтернету.
Використання Youtube допомагає використовувати при вивченні зорову та слухову пам'ять, що активує розумову діяльність та сприяє кращому засвоєнню нового матеріалу. Діти переглядають цікаве відео і можуть самостійно репрезентувати почутуінформацію.
Наступним ресурсом є електронні бібліотеки – це упорядковані колекції різнорідних електронних документів (зокрема книжок), наділених засобами навігації й пошуку. У такій бібліотеці учні мають змогу знайти той чи інший твір у повному обсязі, а крім того електронні бібліотеки
• роблятьтвори української літератури більш доступними;
• сприяють збереженню культурної спадщини;
• підвищують ефективність роботи і навчання.
Проте не варто забувати, що справжня книжка приносить більше морального задоволення при читанні, а також дозволяє повністю поринути в епоху, описану у тому чи іншому тексті.
Ще одним інтернет-ресурсом, яким можна користуватися при вивченні української літератури є блог. Блог («мережевий журнал чи щоденник подій») — це веб-сайт,головний зміст якого — записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються. Для блогів характерні короткі записи тимчасової значущості. Саме на власному блозі вчитель має змогу висвітлювати актуальну інформацію з предмета, готувати інформацію про самостійне опрацювання учнями теми, також розробляти завдання для он-лайн виконання.
Отже, можна з впевненістю сказати, що використання сучасних інтернет- ресурсів є надзвичайно актуальною проблемою в сучасній системі освіти. Використання Інтернету в освіті може дати реальний ефект за обов’язкової умови ‒ наявності чітко визначеної і обґрунтованої методології його впровадження та функціонування. Використання вище зазначених додатків полегшує викладання та вивчення української літератури, яка сьогодні є одним із найважливіших предметів для вступу до вищих навчальних закладів.



Бібліографія
1.     Полат Є. С. Нові педагогічні та інформаційні технології в системі освіти: Навчальний посібник для студентів педагогічних вузів і системи підвищення кваліфікації педагогічних кадрів / Є. С. Полат, М. Ю. Бухаркіна, М. В. Моїсеєва та ін; Під редакцією Є. С. Полат. – М.: Видавничий центр "Академія", 2003. – 272 с.
2.     Цвєткова А. Я Можливості та шляхи включення Інтернет у шкільний освітній простір / А. Я. Цветков / Питання Інтернет - освіти. 2003. – № 23. – с. 8-9.
3.     Десятов Д. Л. Використання навчальних можливостей YouTube на уроках історії / Д. Л. Десятов // Історія в школі. – 2012. – № 1. – С. 19-22.



2 коментарі:

  1. LearningApps дозволяє досить швидко підготувати різнопланові завдання, тому вчителеві варто додати до свого інструментарію цей корисний сервіс. Цікава стаття, дякую!

    ВідповістиВидалити
  2. Нинішню молодь настільки поглинула інтернет мережа, що й навчання без неї не може їх зацікавити. Дуже складно поєднувати урок літератури з інтернет-ресурсами. Адже література - це перш за все книга та робота з нею. Але вчителі, які йдуть у ногу з часом, завжди знайдуть місце для використання Інтернету на уроці.

    ВідповістиВидалити