ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ

Ганна Мороз,
 вчитель  української мови та літератури 
Первозванівської ЗШ І-ІІІ ст.

          У доповіді йдеться про використання Інтернет технологій, в яких закладені ті чи інші можливості, але виявитися вони можуть лише у поєднанні з педагогічними прийомами. Застосуванняінтернет-ресурсівсприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів,а й дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг.


Видатний американський вчений, педагог , філософ , професор Джон Дьюї сказав: “Якщо ми будемо вчити сьогодні так , як ми вчили вчора, ми вкрадемо у наших дітей завтра».
      За допомогою сучасних інтернет-ресурсів у процесі викладання української мови та літератури можна формувати навчальні компетенції шляхом пошуку додаткової інформації (фото оформлення, історичний та біографічний коментар), створення блогів, проектів, сайтів, розробка та виконання мовно-літературних буктрейлерів, веб-квестів тощо.  
У Національній доктрині розвитку освіти України в ХХІ столітті зазначено: «Суспільству, що розвивається, потрібні сучасно освічені, моральні, підприємливі люди, які здатні самостійно приймати відповідальні рішення в ситуації вибору, бути мобільними, динамічними, конструктивними фахівцями, володіти розвиненим почуттям відповідальності за долю країни» [1, c.139].
Новий підхід у викладанні філологічних дисциплін вимагає працювати у творчому режимі, нестандартних напрямах, постійно вдосконалювати свою професійну діяльність, спрямовувати свою роботу на розвиток творчих можливостей учнів, їхніх талантів з метою отримання певного освітнього результату.[2, с.240].
У структурі уроку можуть бути відображені всі компоненти і ланки процесу навчання, а також обов'язкове чергування видів діяльності:
• повторення навчального матеріалу;
 • формування знань, умінь, навичок (усвідомлення і осмислення блоку навчальної інформації, закріплення навчального матеріалу);
 • застосування навчального матеріалу на практиці, передбачуваний аналіз інформації та створення власного інтелектуального продукту;
• контроль рівня засвоєння матеріалу.
Методика організації уроку із застосуванням ресурсів мережі Інтернет: педагог планує свої уроки із залученням ресурсів Інтернет. Вибирає теми, при вивченні яких Інтернет-ресурси органічніше впишуться в процес навчання, і буде досягнуто максимальний освітній ефект. Учитель попередньо знаходить найкращі ресурси і складає список Web, з якими учням потрібно буде познайомитися, виконуючи завдання вчителя.
Переваги використання ІКТ: індивідуалізація навчання;інтенсифікація самостійної роботи учнів; зростання обсягу виконаних на уроці завдань;розширення інформаційних потоків при використанні Internet.
Спостерігаючи за дітьми, можна помітити, що роботу з інформаційними технологіями краще планувати в другій половині уроку, оскільки під час спілкування з комп’ютером відбувається надмірна активізація психічних структур, діти перезбуджуються,  і це заважає подальшому ефективному засвоєнню матеріалу. Безумовно, час, відведений на безперервну роботу з комп’ютером, повинен відповідати встановленим санітарно-гігієнічним нормам [3, с.8].
Учитель, пояснивши певну тему, дає завдання школярам. Попередньо вчителю необхідно визначити складність завдань, їх обсяг, величину груп (можлива й індивідуальна робота учнів). Важливо, щоб знайдена в Мережі інформація була відсутня в традиційних джерелах. Дуже важливою на цьому етапі є допомога педагога учневі в оцінці інформації.
Основні мотиви використання Інтернету школярами:
• отримання інформації з кількох тем;
 • доступ до інформації, не відображеної в традиційних джерелах;
 • постійне оновлення даних, що надаються, можливість віртуальних подорожей по музеях, бібліотеках, містам, іншим країнам;
 • участь у глобальних дитячих мережевих проектах та інтерактивний режим спілкування зі своїми однолітками.
Крім занять у класі, учні можуть вести пошук додаткової інформації з української літератури самостійно. Також вони можуть обмінюватися отриманими знаннями, об'єднуватися з іншими однокласниками, осмислювати отриману інформацію і публікувати свої авторські матеріали в Інтернет. Тобто навчання за допомогою ресурсів Мережі неминуче призводить до виходу учнів і педагогів за рамки уроку і предмета.
На своїх уроках я використовую програму LearningАpps.org – онлайновийсервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи з мови та літератури. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою, або як індивідуальні вправи для учнів.На сайті http://learningapps.org/ можна детальніше ознайомитись із різними вправами та спробувати створювати власні.
Власний досвід створення та використання презентацій у процесі вивчення української мови і літератури дозволяє визначити низку факторів, які впливають на  ефективність навчально-виховного процесу:
- зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;
- полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;
- запам’ятовування навчального матеріалу на значний період;
- збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень;
- скорочення часу на розкриття проблеми.
У своїй практичній діяльності найчастіше  використовую презентації, створені за допомогою програми PowerPoint, зокрема такі їх види: 
- презентації для лекційного викладу матеріалу;
- презентації для повторювально-узагальнювальних уроків;
- презентації для уроків тематичного оцінювання знань.
Мультимедійні технології дозволяють подати учням набагато більше інформації, ніж на уроці без використання комп’ютера. Основна частина уроку може включати і проведення невеликої навчальної дискусії, роботу в групах, творчий звіт з виконання індивідуального завдання. Звісно, використовую і традиційні форми роботи та методи і прийоми навчання.
Мультимедійні презентації дають можливість вчителю при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку. Це - можливість для учнів проявити свої творчі здібності.http://hannamoroz.blogspot.com/
З розширенням використання комп’ютерних технологій на уроках літератури, показ відеороликів становиться все більш цікавим і ефективним при вивченні біографії письменників. Таке використання власне створених відео за допомогою програми PhotoStoryдля Windows, сприяє кращому засвоєнню учнями навчального матеріалу.
У позаурочній діяльності з навчання української мови та літератури використовую ІКТ для підготовки учнів до підсумкової атестації , при роботі з обдарованими учнями, при виконанні навчально–дослідницьких робіт, підготовки мовних конкурсів та проведенні позакласних заходів з української мови та літератури .
Таким чином у своїй урочній і позаурочній діяльності з навчання української мови та літературизастосовую ІКТ в 5 найбільш популярних напрямках: контроль знань , самоосвіта, ілюстрація,  практика і як засіб спілкування.
       Е.Роджерс зазначив , що «якщо в сучасному суспільстві ми не матимемо людей , які конструктивно реагують на найменші зміни в загальному розвитку , ми зможемо загинути , і це буде та ціна , яку ми всі заплатимо за відсутність творчості ». Тому в своїй практиці використовую інформаційно – комунікаційні технології, адже вони сприяють розвитку пізнавального інтересу учнів, оскільки дозволяють доповнити існуючі підручники новим, живим, цікавим для учнів матеріалом.
За допомогою комп’ютерних технологій учитель використовує на уроці наочність вищого рівня – мультимедійні презентації,відеоматеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні вправи тощо, які допомагають індивідуалізувати та диференціювати навчання. Цього досягають не тільки завдяки різнорівневим завданням, а й за допомогою самоосвітою учня.
Отже, комп’ютер та інтерактивні дошки на уроках української мови та літератури поступово стають звичними засобами навчання; використання яких роблять урок динамічним, яскравим, цікавим,ефективнішим для засвоєння знань.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.                Національна доктрина розвитку освіти в Україні в ХХІ столітті//ІІ Всеукраїнський з’їзд працівників освіти/Міністерство освіти і науки України. - К., 2002.
2.Інформаційні технології в навчанні. - К.: Видавнича група ВНV, 2006. - 240 с.
3. О. І. Пометун, Л. В. Пироженко Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Наук.-метод. посібник /. – К.: А.С.К., 2006.— 192 с.: іл.


5 коментарів:

  1. Так, погоджуюсь із Вами, Ганно Леонідівно, зараз уже нікого не здивуєш використанням на уроці ІКТ. І це добре, адже це говорить про те, що ми, вчителі, йдемо в ногу із часом. Дякую за змістовну статтю!

    ВідповістиВидалити
  2. Відповіді
    1. На мою думку, доповідь є досить цікавою і корисною, вона не лише повідомляє про способи використання ІКТ, а й пов'язує їх використання з етапами уроку, аргументує доцільність використання ІКТ залежно від мети уроку та його структури.

      Видалити
  3. У статті перераховано найоптимальніші інтернет - програми для використання на уроках літератури, котрі допомагають зробити навчальний процес більш яскравим, вплинути на різні чуттєві сфери особистості учня. Цікава, змістовна стаття.

    ВідповістиВидалити
  4. Сьогодення не можливе без використання комп'ютерних технологій, це стосується і навчальної діяльності. Урок, організований з допомогою ІКТ стає цікавішим, учні із задоволенням працюють, це дає змогу зробити урок змістовнішим і більш сучасним.

    ВідповістиВидалити