МУЛЬТИМЕДІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ГАЛИНА КОНОНОВА,
вчитель російської мови та зарубіжної літератури
Бережинської ЗШ І-ІІІ ст.

Анотація
Стаття окреслює деякі прийоми використання мультимедійних технологій на уроках зарубіжної літератури. Робота містить фрагменти власного досвіду  використання вищезазначених  технологій на уроках зарубіжної літератури.


ХХІ століття - це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства. Безперервний потік нової інформації, застосування комп’ютерних технологій практично у всіх галузях життя суспільства впливають і на формування дитини, на сприйняття нею навколишнього світу. Сучасні діти – це діти екранної інформації. Інформація телевізора, монітора, інтерактивної дошки, проектора, сприймається ними набагато краще, ніж книжна інформація. І це той важливий фактор, який необхідно враховувати при організації сучасного уроку зарубіжної літератури
Використання мультимедійних технологій якраз і допомагає підняти шкільний урок на якісно новий, сучасний рівень, сприяє розвитку дослідницьких, аналітичних, творчих здібностей не лише учнів, а й учителів.
Звісно, замінити книжку чи живу мову вчителя не може ніщо, але мультимедійні технології урізноманітнюють роботу вчителя, удосконалюють її, прикрашають урок, роблять його більш емоційним та сприяють залученню учнів до читання художніх творів, пробуджують у школярів бажання відкривати для себе нові обрії у світі мистецтва слова. Завдяки мультимедіа навіть сухий теоретичний матеріал оживає, а абстрактні поняття постають конкретними явищами, видатні хрестоматійні постаті перетворюються на живих особистостей, історичні події — на реальне минуле.
Які ж переваги мультимедійного уроку я знайшла для себе? Перш за все, зацікавленість та задоволення учнів уроком. А якстверджують сучасні психологи: «Навчання ефективне лише тоді, коли приносить радість».Мультимедіа дає можливість використовувати не просто наочність, а використовувати інформацію, відеозображення, звук для того, щоб матеріал, який вивчається, став доступнішим; дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим; сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної обдарованості, формуванню політехнічних знань, а також посилює міжпредметні зв’язки. 
Завдяки мультимедіа на уроках літератури можна:
·          демонструвати репродукції картин та портрети письменників;
·          здійснювати віртуальні екскурсії музеями світу, країнами, тобто перетинати кордони простору й часу;
·          працювати з різними видами мап; здійснювати словникову роботу;
·          стежити за алгоритмом дослідження поведінки того чи іншого літературного героя;
·          працювати з уривками з фільмів, мультфільмів;
·          прослуховувати виразне читання творів, а також під час уроку користуватися Інтернетом.
У конструюванні мультимедійного уроку добір матеріалів — це копіткий процес, адже інформація має бути чіткою, лаконічною, доступною та пізнавальною для учнів.
Для того, щоб зацікавити дітей особистістю митця, можна дати випереджальне завдання – створити комп`ютерні презентації, присвячені біографії митця. Дані роботи показують учнівське бачення теми, використання інформації мережі Інтернет. Діти вчаться бути послідовними у відборі найсуттєвішої інформації.
 У своїй практиці часто використовую навчальні біографічні фільми, що справляють велике враження на дітей. Зокрема, під час вивчення біографії Л. М. Толстого звертаюся до уривків д/ф «Мир Ясной Поляны». А після перегляду зразу ж опитування за почутим і побаченим. Результат очевидний: учні не тільки відтворюють біографічні моменти життя, а й орієнтуються в особливостях філософії митця.
При вивчені поетичних творів великий вплив на емоційний стан учнів мають відео, де самі митці читають власні поезії. Це дає змогу краще зрозуміти стиль поета, особливості тематики. Інколи використовую такий вид роботи з метою еталонного читання, до якого варто прагнути. Наприклад, вірш С. Єсеніна «Шагане, ти моя, Шагане…» у виконанні актора С. Никоненка.
Підвищують інтерес до уроків літератури і до творчості поетів відеокліпи, створені за піснями на вірші, що вивчаються за програмою. При цьому варто взяти музику в сучасній обробці, що також допомагає наблизити поета до сучасного слухача, показати актуальність його поезії в наші дні. Цікавою є демонстрація кліпу на вірш В.Маяковського «Лілічці» у виконанні групи «Сплін».
Перед переглядом презентації чи відео, учнів необхідно націлити на виконання певних завдань (тести, відповіді на запитання), щоб в ході перегляду вони могли записати основні факти, дати або скласти тезисний чи простий план, а це, в свою чергу, дає можливість розвивати загальнонавчальні вміння і навички.
Ще один варіант зацікавлення учнів твором – це використанняна уроках перегляду фрагментів екранізації літературних творів. Перегляд може супроводжуватися наступними завданнями: 
·     Які події передували даному моменту і які будуть далі?
·     Чи співпадають ваші уявлення про героїв з авторськими?
·     Які риси зовнішності героя взяли до уваги творці фільму? 
Цей вид роботи можна використати при створенні проблемної ситуації на уроці. Наприклад: режисер сучасного фільму за оповіданням Ф. Кафки «Перевтілення» мав можливість використати комп’ютерну графіку для створення образу Грегора – комахи, проте він запросив на цю роль актора. Проблемне запитання: чому режисер відмовився від комп’ютерних технологій, які б дозволили створити достовірний образ Грегора – комахи?
Завдяки мультимедійним технологіям можна здійснити віртуальні екскурсії. По-перше, вони розширюють кругозір учнів. По-друге, це прекрасна відеопідтримка уроку. По-третє, рідко випадає можливість кому-небудь з дітей відвідати такі віддалені від нас місця як Париж, Відень, Петербург та ін.
На уроці знайомства  з  автором чи твором доцільною буде віртуальна екскурсія до музею письменника, огляд пам`ятників, створення літературного портрету, який містить документи, фотографії, таблиці, ілюстративний матеріал, аудіо та відео фрагменти, скомпоновані у послідовному порядку, що дає змогу найбільш повно й яскраво розповісти учням про життєвий і творчий шлях письменника чи поета.
Працюючи з мультимедійними технологіями, ми маємо безмежний простір для міжпредметних зв’язків. Учням можна запропонувати наступне завдання: вибрати вірш Б.Пастернака, який найбільше сподобався, оформити ілюстративно (дібрати зоровий образ із галереї художників-імпресіоністів (художня культура))  і озвучити (підібрати музичний супровід (музичне мистецтво)).
Методики перевірки знань з використанням мультимедіа також дають широке поле для діяльності. Це й інтерактивні проекти самих учнів, мультимедійні кросворди, тести, картинки-загадки тощо.
Отже, готуючи мультимедійний урок ми маємо можливість комбінувати в одному уроці неймовірну кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу й більшу кількість дітей до роботи. Насамперед, нам самим має бути цікаво те, що ми робимо, як ведемо урок. Коли ти задоволений, щасливий від створеного уроку, то й твоя енергія обов’язково передається дітям.
Уроки з використанням комп’ютера, проектора стають більш наочними і цікавими, а також дозволяють змінити саму технологію надання освітніх послу. Однак,готувати мультимедійний супровід необхідно так, щоб він гармонійно використовувався на різних етапах уроку, був змістовним та раціональним, а не лише просто урізноманітнював навчальний процес.
Крім того, важливо пам’ятати, що урок літератури – це серйозна робота з текстом твору, і твір письменника не можуть замінити ніякі фільми чи відеокліпи. Сучасний урок літератури вимагає від учителя великої уваги до аналізу та інтерпретації художнього твору. Без цього урок претендувати на характеристику «сучасний» не може.
Отже, використання мультимедійних технологій на уроках зарубіжної літератури є доцільним і виправдовує себе. Література має бути невід`ємною частиною сучасного життя, а медіаосвіта – невід’ємною частиною уроку. Завдання вчителя - словесника — розумно використовувати ці технології, не забуваючи про живе спілкування, мислення, відчуття.


Бібліографія
1.       Андрєєва О. В. Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках зарубіжної літератури // Зарубіжна література в школі. — 2008. — № 6.
2.       Беженар Г. Нові інформаційні технології у навчальному процесі сучасної школи / І. Беженар, О. Волинко // Директор школи. − 2005. − № 37
3.       Богдан Л. Впровадження мультимедійних технологій у навчання:крок у майбутнє – це наше теперішнє / Л. Богдан // Зарубіжна література. – 2005.– № 21–24
4.        Єргіна О. В. Сучасний урок і мультимедійні технології: досвід і перспектива // Комп’ютер у школі та сім’ї. -2008. - №2
5.        Небеленчук І. О. Мультимедійний супровід уроків літератури – [Електронний ресурс] / І. О. Небеленчук. – Режим доступу: http://timso.koippo.kr.ua/hmura11/multymedijnyj-suprovid-urokiv-literatury/
6.       Пищик О. Інформаційно-комп’ютерні технології та сучасний урок // Відкритий урок. – 2010. – №3
6. Химера Н. Упровадження мультимедійних технологій на уроках зарубіжної літератури // Зарубіжна література. – 2010. – № 3-4


3 коментарі:

  1. Шановна Галино Михайлівно! Практичне застосування Вами сучасних мультимедійних технологій відкриває учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищує ефективність самостійної роботи, дає можливості для творчості, дозволяє реалізувати принципово нові форми і методи навчання, що, безумовно, позитивно відображається на ефективності навчання. Моїй роботі також імпонують методи і прийоми, описані у Вашій статті. Сьогодні уроки мають проводитися по-новому, цікаво. Дякую за корисний матеріал. Подальших творчих успіхів Вам і Вашим вихованцям!

    ВідповістиВидалити
  2. Медіаосвіта- невід'ємна частина сучасного кроку, розумне використання цих технологій виправдовує себе, урізноманітнює навчальний процес, заохочує та надихає на нові пізнання зацікавлює учнів до глибох знань літератури. Дана стаття є досить актуальною та корисною. Творчих успіхів та натхнення, а також гарних учнів Вам Галина Михайлівно!

    ВідповістиВидалити
  3. Поєднання живого слова і сучасних мультимедійних технологій обов'язково дасть позитивні результати. Успіхів Вам, шановна колего!

    ВідповістиВидалити