ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Юлія Стась,
вчитель української мови та літератури
Первозванівської ЗШ І-ІІІ ст.
У статті йдеться про використання електронних освітніх ресурсів при підготовці та проведенні уроків української
літератури, наводяться приклади з досвіду роботи.
Інтенсивний розвиток сучасних інформаційно-комунікативних технологій
визначає необхідність широкого використання їх у системі освіти в цілому та при
викладанні української літератури зокрема. Віртуальні бібліотеки, електронні книги, соціальні мережі, засоби миттєвого
обміну повідомленнями, мобільні телефони та планшетні персональні комп’ютери
створюють для сучасного учня нове інформаційне середовище, у якому він має
вміти орієнтуватися і використовувати його не лише для ігор та розваг, а, в
першу чергу, для ефективного навчання. Школяреві нині потрібно дати не лише знання, а й навчити здійснювати пошук,
збирати й опрацьовувати потрібну інформацію з метою формування в нього основних
життєвих компетентностей. Саме тому сучасний учитель має займатися самоосвітою,
вчитися медіаграмотності, щоб ефективно використовувати увесь потенціал ІКТ,
який постійно змінюється, для підготовки уроків. Ще Григорій Сковорода говорив:
«Довго сам учись, коли хочеш навчати інших».
Створення мультимедійних
презентацій, учительських блогів, технології використання можливостей хмарних
сховищ, наприклад, Google-диска тощо — це, по суті, необмежені можливості для педагогічної діяльності, що покращить процес засвоєння
матеріалу, унаочнить пізнання, сприятиме
розвитку творчих здібностей учнів. Можливості
сучасного уроку й системи освіти значно розширюються завдяки використанню
інтернет-ресурсів або електронних освітніх ресурсів (ЕОР). Метою створення ЕОР
є «модернізація освіти, змістове наповнення освітнього простору, забезпечення
рівного доступу учасників навчально-виховного процесу до якісних навчальних та
методичних матеріалів незалежно від місця їх проживання та форми навчання,
створених на основі інформаційно-комунікаційних технологій» - зазначається в «Положенні про електронні освітні ресурси» [2].
На сьогодні є чимало електронних сервісів,
які стануть у пригоді вчителеві, який хоче зробити урок цікавішим для учнів та
ефективнішим для засвоєння ними знань. «Мережні технології, і у першу чергу
Інтернет, є нині одним із засобів надання рівного доступу до якісної освіти,
невід'ємною складовою освітньої галузі» [1, 4].
- Сервіс Padlet – це інструмент зі створення віртуальних дошок для спільної роботи. На дошці можна розміщувати текст,
графічні зображення, мультимедійні файли, посилання на Web-сторінки, замітки.
- Інтерактивні вправи, створені за допомогою
онлайн-сервісу LearningApps можна
використовувати в роботі з інтерактивною дошкою на уроці, а також запропонувати учням
виконати завдання вдома самостійно. Наприклад, вивчаючи
у 8 класі творчість Лесі Українки, пропоную школярам вдома виконати одну з
таких інтерактивних вправ (режим доступу: http://learningapps.org/display?v=p0pz6zgyn15). При вивченні
творчості Тараса Шевченка в 9 класі, на етапі актуалізації опорних знань,
пропоную виконати завдання-вікторину (http://learningapps.org/display?v=p1z7z5xvj16). Також створюю за допомогою даного сервісу
інтерактивні вправи для уроків української мови (https://sites.google.com/site/krutovoieulii/home/novini/interaktivni-vpravi-3).
- З метою заохочення учнів до прочитання
твору, зацікавлення сюжетом створюю буктрейлери
(короткий відеоролик за мотивами книги в
інтригуючій, захопливій формі). Приклад власного буктрейлеру можна переглянути
за посиланням: https://drive.google.com/file/d/0B-Q56o2jM8gvZUluV21CYURYazA/view?usp=sharing.
Велику кількість цікавих
відеоматеріалів можна знайти на сервісі YouTube. На власному блозі у розділі «Відеотека»
(адреса: http://bibliotekask.blogspot.com/p/blog-page_10.html)
зібрано фільми за програмовими творами.
Також створюю власні відеоролики за допомогою
програм ФотошоуПро та Pinnacle
Studiо. Переглянути їх можна за адресою: https://sites.google.com/site/krutovoieulii/gurtok/ucnivska-tvorcist.
- Використання електронного сервісу Getloupe дозволить
створити колажі з фотографій, наприклад, учнівських віршів (http://bibliotekask.blogspot.com/p/blog-page_38.html)
Звичайно,
використовуючи інтернет-сервіси, вчитель-слoвесник повинен пам’ятати, що на уроці
головною завжди залишається робoта з тeкстом, а ІКТ лише урізноманітнюють
мeтоди, прийoми і форми роботи, які допомагають досягти цілісності розгляду
твoру, побачити змiстовність, смислoве значення кoжного елемeнта форми та, з
рештою, всебічно розвивають особистість учня.
Комп’ютер чи Інтернет — це
лише один із численних інструментів, якими користується вчитель.
Інтернет-ресурси не замінюють певні педагогічні прийоми, а роблять їх більш
результативними. Використання ресурсів Інтернету повинно оптимізувати працю
вчителя, зробити навчальний процес більш ефективним, стимулювати пізнавальний інтерес
до української мови і літератури, надати навчальній роботі учнів проблемний,
творчий, дослідницький характер, індивідуалізувати процес навчання і розвивати
самостійність учнів. Комбінація інноваційних педагогічних підходів та
інформаційно-комунікаційних технологій — це ключ, який отримує вчитель, а вже як він ним
скористається, залежить лише від нього.
Список використаних
джерел
1.
Аман І.С., Литвиненко
О.В. Інтернет-сервіси в освітньому просторі [методичний посібник]. / І.С. Аман,
О.В. Литвиненко. – Кіровоград : КЗ «Кіровоградський обласний інститут
післядипломної педагогічної освіти
імені Василя Сухомлинського», 2016. – 88 с.
2. Положення про електронні освітні ресурси [Електронний ресурс]: положення
[затверджено Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
01.10.2012 № 1060]. — Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12.
Так, учні й учителі розширюють навички володіння інтернет -ресурами, що сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Дякую, Юліє Миколаївно, за корисний матеріал.
ВідповістиВидалитиДуже рада, що матеріал виявився корисним, дякую!
ВідповістиВидалити