ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Юлія Стась,
вчитель української мови та літератури
Первозванівської ЗШ І-ІІІ ст.

У статті йдеться про використання  електронних освітніх ресурсів при підготовці та проведенні уроків української літератури, наводяться приклади з досвіду роботи. 


Інтенсивний розвиток сучасних інформаційно-комунікативних технологій визначає необхідність широкого використання їх у системі освіти в цілому та при викладанні української літератури зокрема. Віртуальні бібліотеки, електронні книги, соціальні мережі, засоби миттєвого обміну повідомленнями, мобільні телефони та планшетні персональні комп’ютери створюють для сучасного учня нове інформаційне середовище, у якому він має вміти орієнтуватися і використовувати його не лише для ігор та розваг, а, в першу чергу, для ефективного навчання. Школяреві нині потрібно дати не лише  знання, а й навчити здійснювати пошук, збирати й опрацьовувати потрібну інформацію з метою формування в нього основних життєвих  компетентностей. Саме тому сучасний учитель має займатися самоосвітою, вчитися медіаграмотності, щоб ефективно використовувати увесь потенціал ІКТ, який постійно змінюється, для підготовки уроків. Ще Григорій Сковорода говорив: «Довго сам учись, коли хочеш навчати інших».
Створення мультимедійних презентацій, учительських блогів, технології використання можливостей хмарних сховищ, наприклад, Google-диска тощо — це, по суті, необмежені можливості для педагогічної діяльності, що покращить  процес засвоєння матеріалу, унаочнить пізнання,  сприятиме розвитку творчих здібностей учнів. Можливості сучасного уроку й системи освіти значно розширюються завдяки використанню інтернет-ресурсів або електронних освітніх ресурсів (ЕОР). Метою створення ЕОР є «модернізація освіти, змістове наповнення освітнього простору, забезпечення рівного доступу учасників навчально-виховного процесу до якісних навчальних та методичних матеріалів незалежно від місця їх проживання та форми навчання, створених на основі інформаційно-комунікаційних технологій» - зазначається в «Положенні про електронні освітні ресурси» [2].
На сьогодні є чимало електронних сервісів, які стануть у пригоді вчителеві, який хоче зробити урок цікавішим для учнів та ефективнішим для засвоєння ними знань. «Мережні технології, і у першу чергу Інтернет, є нині одним із засобів надання рівного доступу до якісної освіти, невід'ємною складовою освітньої галузі» [1, 4].
- Сервіс Padlet – це інструмент зі створення віртуальних дошок для спільної роботи. На дошці можна розміщувати текст, графічні зображення, мультимедійні файли, посилання на Web-сторінки, замітки.
 Приклад використання сервісу можна переглянути за адресою: https://padlet.com/wall/wdb0eowo6gge.
- Інтерактивні вправи, створені за допомогою онлайн-сервісу LearningApps можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою на уроці, а також запропонувати учням виконати завдання вдома самостійно. Наприклад, вивчаючи у 8 класі творчість Лесі Українки, пропоную школярам вдома виконати одну з таких інтерактивних вправ (режим доступу: http://learningapps.org/display?v=p0pz6zgyn15). При вивченні творчості Тараса Шевченка в 9 класі, на етапі актуалізації опорних знань, пропоную виконати завдання-вікторину (http://learningapps.org/display?v=p1z7z5xvj16). Також створюю за допомогою даного сервісу інтерактивні вправи для уроків української мови (https://sites.google.com/site/krutovoieulii/home/novini/interaktivni-vpravi-3).
         - З метою заохочення учнів до прочитання твору, зацікавлення сюжетом створюю буктрейлери (короткий відеоролик за мотивами книги в інтригуючій, захопливій формі). Приклад власного буктрейлеру можна переглянути за посиланням: https://drive.google.com/file/d/0B-Q56o2jM8gvZUluV21CYURYazA/view?usp=sharing.
Велику кількість цікавих відеоматеріалів можна знайти на сервісі YouTube. На власному блозі у розділі «Відеотека» (адреса: http://bibliotekask.blogspot.com/p/blog-page_10.html) зібрано фільми за програмовими творами.
Також створюю власні відеоролики за допомогою програм ФотошоуПро та Pinnacle Studiо. Переглянути їх можна за адресою: https://sites.google.com/site/krutovoieulii/gurtok/ucnivska-tvorcist.
- Використання електронного сервісу Getloupe дозволить створити колажі з фотографій, наприклад, учнівських віршів (http://bibliotekask.blogspot.com/p/blog-page_38.html)
Звичайно, використовуючи інтернет-сервіси, вчитель-слoвесник повинен пам’ятати, що на уроці головною завжди залишається робoта з тeкстом, а ІКТ лише урізноманітнюють мeтоди, прийoми і форми роботи, які допомагають досягти цілісності розгляду твoру, побачити змiстовність, смислoве значення кoжного елемeнта форми та, з рештою, всебічно розвивають особистість учня.
Комп’ютер чи Інтернет — це лише один із численних інструментів, якими користується вчитель. Інтернет-ресурси не замінюють певні педагогічні прийоми, а роблять їх більш результативними. Використання ресурсів Інтернету повинно оптимізувати працю вчителя, зробити навчальний процес більш ефективним, стимулювати пізнавальний інтерес до української мови і літератури, надати навчальній роботі учнів проблемний, творчий, дослідницький характер, індивідуалізувати процес навчання і розвивати самостійність учнів. Комбінація інноваційних педагогічних підходів та інформаційно-комунікаційних технологій — це ключ, який отримує вчитель, а вже як він ним скористається, залежить лише від нього.


Список використаних джерел

1.     Аман І.С., Литвиненко О.В. Інтернет-сервіси в освітньому просторі [методичний посібник]. / І.С. Аман, О.В. Литвиненко. – Кіровоград : КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти        імені Василя Сухомлинського», 2016. – 88 с. 
2.     Положення про електронні освітні ресурси [Електронний ресурс]: положення [затверджено Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 01.10.2012 № 1060]. — Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12.










2 коментарі:

  1. Так, учні й учителі розширюють навички володіння інтернет -ресурами, що сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Дякую, Юліє Миколаївно, за корисний матеріал.

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже рада, що матеріал виявився корисним, дякую!

    ВідповістиВидалити