ІННОВАТИКА СУЧАСНОГО УРОКУ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Царенко Тетяна Борисівна,
вчитель зарубіжної літератури
Веселівського НВК

Останнім часом люди почали все більше використовувати технічні засоби та інтернет-ресурси у сфері навчання, адже XXI століття безпомилково можна назвати технічним «бумом». Велика кількість програм, підручників, відео матеріалів, які допомагають нам швидко оволодіти необхідною інформацією. Науково-технічний прогрес не обділив своєю увагою і навчання у школі.

Починаючи ще з виникнення цивілізації людина з року в рік удосконалювала себе та змінювала оточуючий світ навколо себе. Тому не дивина, що вона не зупинилась і почала винаходити речі, які допомогли б їй у житті.
На сьогоднішній день ми живемо в період науково-технічного прогресу.  Нас оточують речі, які ми використовуємо кожен день і не уявляємо свого життя без них. Технічний прогрес заповнив усе навколо нас, тому, не дивно, що він став однією із складових частин навчання.
Запитайте у себе,що вам цікавіше: слухати нудні розповіді про маловідомі вам речі чи побачити це на власні очі, адже не даремно говорять: «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути!». Така думка і сучасного учня, адже урок зарубіжної літератури повинен розвивати не лише любов до читання, а також показати, що читання художнього твору може дійсно захопити, може спонукати до відкриття чогось нового.                                       
Що ж ми маємо на увазі,  коли говоримо ІКТ? Що це повинно бути та як ми  його повинні використовувати? Яку роль воно відіграє на уроці? Велика кількість питань постає перед нами, але одне із найважливіших - це чи можуть зацікавити інноваційні та інтерактивні технології сучасного учня. Я вважаю, що так. Діти розвиваються кожного дня і великий відсоток розвитку припадає на школу, тому школа повинна виростити сучасного свідомого учня, а для цього ми ,вчителі, повинні іти в ногу із часом.
На даному етапі в освіті існує співіснування двох стратегій навчання: традиційної та інноваційної. Термін "інновація" означає оновлення процесу навчання, який спирається, головним чином, на внутрішні фактори.
На сьогоднішній день існує величезна кількість методів та прийомів, які пов'язані з ІКТ. Під реалізацією на уроках інноваційних методик мається на увазі комплексне  використання сучасних технічних засобів, наприклад, відеоматеріали, аудіо матеріали, презентації, тестування. Також вчителю на уроках доцільно використовувати і електронні бібліотеки, де діти безкоштовно можуть переглянути ті чи інші твори світових письменників, ознайомитися з їхнім творчим та життєвим шляхом. Зараз навіть в підручниках зустрічаються картинки із фрагментами фільмів, що спонукають дитину до уяви. Також, на мою думку, перегляд фільму вдома спонукає учня порівняти твір,написаний автором з художнім твором, а саме переглянувши фільм, який сподобався, він захоче прочитати книгу і віднайти ті фрагменти, які були висвітлені в картині точно, а які режисер упустив.
Ще однією з важливих і доступних форм використання інноваційних технологій  на уроці є мультимедійна презентація. Чому саме вона займає одне із провідних місць? Все дуже просто. Використовуючи мультимедійну презентацію вчитель переносить учня в інші часові рамки чи в іншу країну, в якій жив письменник. Презентація дає можливість і учневі проявити свої можливості та креативність, при створенні мультимедійного проекту.
Інший приклад ІКТ , який повинен використовуватися на уроках – це аудіо матеріал. Так як ми вивчаємо літературу світового масштабу, то це дасть нам можливість прослухати твір мовою оригіналу, порівнявши  оригінал твору з перекладом, і висловити свою думку щодо цього.
Важливо, що діти мають змогу також використовувати інтернет-бібліотеки, в яких учні можуть знайти цікаву інформацію про твір, автора та, знайти різноманітні книги для читання.
Також дуже популярними стали віртуальні подорожі музеями. Це дає змогу учням побачити не лише українські музеї,а і усього світу, що є досить продуктивним, оскільки не лише зацікавлює учня до вивчення літератури тієї, чи іншої країни, але і розширює кругозір дитини.
Електронний підручник — електронне навчальне видання із систематизованим викладом дисципліни (її розділу, частини), що відповідає навчальній програмі [1].
Всім відомо, що школа покликана не лише для того, щоб навчати учнів, розвивати мораль та духовність, але й зберегти найголовніше - здоров'я. Велика кількість друкованих підручників, як свідчить статистика, розвиває у дітей деформацію постави та іноді призводить до розвитку різноманітних захворювань, наприклад сколіоз. На зміну тяжким шкільним ранцям можуть прийти  електронні підручники, які є зручними у використанні, містять все необхідне для продуктивного навчання учнів. Головною перевагою цього електронного носія є – портативність. Учні матимуть змогу не лише читати, а також прослуховувати текст, що паралельно перетворює підручник у аудіокнигу, змінювати величину шрифту та читати при різному освітленні. Це ще не повний перелік функцій електронних підручників. Учні зможуть переглядати необхідні відеоматеріали до уроку та різноманітні зображення, що пришвидшить засвоєння навчального матеріалу. Крім того вони мають охайний зовнішній вигляд, що відіграє неабияку роль.
Одним із найпопулярніших видів ЕОР слугують електронні тести.
Комп'ютерний тест — стандартизовані завдання, представлені в електронній формі, призначені для вхідного, проміжного і підсумкового контролю рівня навчальних досягнень, а також самоконтролю та/або такі, що забезпечують вимірювання психофізіологічних і особистісних характеристик випробовуваного, обробка результатів яких здійснюється за допомогою відповідних програм [1].
Яку роль вони відіграють у процесі навчання? Комп'ютерні тести набули неабиякого поширення у сфері навчання, оскільки дають змогу учневі швидко зорієнтуватися у завданні, не вимагають особливого пояснення. При виконанні такого роду тестових завдань дитина зможе одразу дізнатися свій результат у балах, але, на жаль, і ніби в такому досконалому варіанті маємо суттєвий недолік: ПК не зможе пояснити учневі, де саме він помилився і чому допустив ту, чи іншу помилку.
Інноваційні технології сьогодення стають в пригоді не лише учневі, але і вчителю. Так сьогодні набули неабиякої популярності та поширення електронні конструктори уроку( електронні конструктори уроку – це комп'ютерна програма для створення уроків з готових дидактичних матеріалів (конспекти, презентації, таблиці [1]). На деяких сайтах можна навіть спробувати створити власний урок за допомогою конструктора уроку [2]. Але не забуваємо про те, що не всі школи в даний час мають вільний доступ до інтернету та його ресурсів.
Що дає вчителю літератури використання інформаційно-комунікаційних технологій?
·                                       економію часу на уроці;
·                                       глибину занурення в матеріал;
·                                       підвищену мотивацію навчання;
·                                       інтегративний підхід у навчанні;
·                                       можливість одночасного використання аудіо-, відео-, мультимедіа-
  матеріалів;
·                                        можливість формування комунікативної компетенції учнів, тому що учні стають активними учасниками уроку не тільки на етапі його проведення, а й при підготовці, на етапі формування структури уроку;
·                                       залучення різних видів діяльності, розрахованих на активну позицію учнів, що одержали достатній рівень знань з предмета, щоб самостійно мислити, сперечатися, міркувати, щоб навчилися вчитися, самостійно добувати необхідну інформацію.
Мій досвід показав, що використання на уроках зарубіжної літератури інформаційно-комунікаційних технологій є продуктивний результат і діти з цікавістю та захопленням працюють на уроці.
На уроці вивчення нового матеріалу я використовую презентації, що допомагає учням краще засвоїти новий матеріал. Також такий вид ІКТ використовується мною на уроках закріплення знань, що дає змогу учням пригадати пройдений матеріал і краще запам'ятати його.
Дуже велике значення займають аудіо записи при вивченні поезій. Учні мають змогу прослухати не лише виразне читання вчителя, а також іншої людини, що є не менш цікавим, тому що діти при слуханні розвивають свою уяву.
Не менш цікавим прийомом  є використання на уроках уривків із кінофільму. Здавалося,  що може бути цікавого в простих уривочках, але це дає змогу діткам уявити і побачити, наприклад  одяг, звичаї, традиції, порівняти традиції різних народів та націй, а найголовніше, порівняти ці уривки із текстом твору.
Підводячи підсумок хочеться додати лише те, що ІКТ є дійсно важливим супутником кожного уроку і допомагає вчителю зацікавити учня та акцентувати його увагу на головних речах.
Список використаної літератури:
1.            Положення про електронні освітні ресурси.


1 коментар:

  1. Спасибі за статтю, Тетяно. Ви маєте рацію, адже використання інноваційних технологій це - один із шляхів до формування творчих здібностей учнів та їх пізнавальної діяльності.

    ВідповістиВидалити