Сучасний інструментарій  вчителя української мови та літератури.

Зоя Бузуляк,
вчитель початкових класів
Високобайрацького НВК

Анотація: у тезах  розкриваються сучасні інструментарії вчителя української мови для  розвитку творчого потенціалу особистості та  формування ключових компетентностей. Висвітлюються методи, прийоми та форми організації  спільної діяльності вчителя і учнів  для розвитку творчих здібностей дитини, формування  креативності як важливої складової цілісної творчої особистості шляхом удосконалення методики навчання та виховання.

       «Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей.»[1.]
      Освіта ХХІ століття – це освіта для людини. Її стрижень – розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв′язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни. Отже освіта покликана створити умови для інтелектуального, соціального, морального і фізичного розвитку і саморозвитку людини, а в стратегічному плані – закласти фундамент для формування демократичного суспільства, для якого освіченість, вихованість, культура – найвищі цінності, незамінні фактори стабільного добробуту і динамічного розвитку України.
            Національною доктриною розвитку освіти в Україні утверджено стратегію прискореного, випереджаючого, інноваційного розвитку освіти і науки, забезпечення самоствердження і самореалізації особистості. Освіта сьогодення спрямована на умови демократії, ринку, новітніх наукових освітніх технологій.
Наукові дослідження і педагогічна практика сучасної школи спрямовані на те, щоб дитячі роки були не підготовкою до життя, а власне життям. Вже в початковій школі вчитель має не просто дати суму знань, а сформувати життєву компетентність як само здатність особистості до оптимальних дій, що базуються на знаннях,досвіді, цінностях, здобутих завдяки навчанню. Поняття життєвої компетентності тісно пов’язане з поняттям життєтворчості.
   Проектуючи творчо своє життя, розробляючи і здійснюючи індивідуальний життєвий сценарій, особистість набуває не лише необхідні знання, а й компетентність, яка є найвищим мистецтвом – мистецтвом жити.
   « Щоб успішно керувати розумовим розвитком дитини в процесі навчання, необхідно знати здібності кожної дитини».[2, с. 520]. Завдання вчителя - створити умови для розкриття та розвитку  активної творчої особистості. Орієнтація на розвиток активної творчої особистості учня вимагає від педагога вибору інтерактивних технологій навчання. Вибору методів, які формують творчу, мислячу особистість дитини,її самобутність і потенціал, розвивати стійкий інтерес до знань, потребу їх самостійного пошуку. В основі такого підходу – визнання індивідуальності учня, розвиток власного суб’єктивного досвіду, творчих задатків, розкриття багатства індивідуального світу дитини.
                   О.Я.Савченко зазнає, що на сучасному етапі відчувається потреба в новому етапі стосунків між учителем і учнем, в основі яких лежали б не наполегливість і покора, а співпраця, відкритість і довіра. Організація співробітництва з учнями на уроці передбачає використання різноманітних прийомів: спільне визначення мети уроку, створення ситуацій вільного вибору навчального діалогу, використання «рольової» гри, участь дітей в оцінці уроку, доборі навчального матеріалу.[3, с. 5]
            Традиційний пояснювально – ілюстративний процес необхідно замінити новими педагогічними технологіями.
·        «Веселий олівець», коли під час поетичної хвилинки на уроках читання ми заучуємо вірш, зображуючи його схематично, за допомогою позначок в зошиті.
·        «Мікрофон», коли ставлю запитання, а учні відповідають в іграшковий мікрофон, намагаючись говорити чітко, лаконічно.
·        «Ситуативне моделювання»
·        Метод «Прес», коли працюють 4 пари учнів одночасно і перед кожною парою завдання – відповісти на запитання за поданим кліше:
     1-ша пара – «Я вважаю, що…»;2-га пара  - «…тому, що…»;
     3-тя пара – «…наприклад…»; 4-та пара – « Таким чином…».
·        «Акваріум», коли існує декілька шляхів розв′язання  проблеми.
·        Метод «Мозковий штурм» ;
·        Кейс – метод
·        Метод проектів , який допомагає розвитку творчих здібностей дитини;
·        Рольові ігри.
·        Використання ІКТ;
·        Створення творчих  презентацій.[Презентація «Високі Байраки в поезії байрачан».]
  Ще одна із передових технологій – групові технології. Адже саме робота в групі дає можливість працювати кожній дитині , відчути свою значимість у вирішенні поставленої задачі.« Як показують досліди, доступні дітям елементи соціального досвіду стають їх індивідуальним надбанням саме в діяльності.  Те, що здобуває дитина під час спілкування з іншими, призводить в кінцевому результаті до перебудови її власної діяльності.»[4, с. 517]
Роботу  на уроках доцільно будувати у такій послідовності: цікаво – знаю – вмію. Треба прагнути зробити навчання не простішим, а зрозумілішим. «Важких наук немає. Є тільки важкий виклад…Завдання педагогіки – зробити науку настільки зрозумілою, щоб її можна було засвоїти, тобто примусити її говорити простою звичайною мовою». (О.І.Герцен.)
        « Пробудити закладене в кожній дитині творче начало, навчити працювати,допомогти зрозуміти й знайти себе, зробити перші кроки  в творчості для радісного , щасливого і наповненого життя – до цього й прагнем ми в міру власних сил і здібностей, організовуючи наші уроки.»[ 5,с. 126]


Додатки:
     2.Конспект уроку з української мови .3 клас.
               Тема: Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.
3.     Конспект уроку з української мови. 4 клас.
              Тема: Повторення вивченого про іменник. Розширення уявлення про   лексичне значення іменника.
4.     Презентація «Село Високі Байраки в поезії байрачан.»


         

Список використаних джерел:
1. Закон   України про освіту(від 23.05.91 №1060-ХІІ)
2. Антологія педагогічної думки Української РСР/А72 Упорядник. Н.П.Калініченко.- М.: педагогіка,1988.-640с.:іл.., с. 520 Г.С. Костюк)
3. Сучасний урок у початкових класах/О.Я Савченко. – К.:»Магістр-S,1997.-256с.
4..Антологія педагогічної думки Української РСР/А72 Упорядник. Н.П.Калініченко.- М.: педагогіка,1988.-640с.:іл.., с. 517 Г.С. Костюк)
5. Лисенкова С.М. «Коли вчитися легко».-К.: Рад. Шк..,1988.-496с.-на укр. Мові
6. Статті журналу «Початкова школа».



1 коментар:

  1. Дякую за змістовну інформацію. Дуже цікава презентація краєзнавчого спрямування. Допомогти дитині розаинути талант і творчі здібності - головна мета сучасного вчителя.

    ВідповістиВидалити